Volkswagen Passat 2.0 CR TDI Highline DSG

En vellykket blanding av plass, kjøreegenskaper og komfort sørger for mange poeng for Passat.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Passat

Innledning

VW Passat har fått tre år på baken, men den har en moderne konstruksjon og et førermiljø som fremstår som like moderne i dag som da bilen var helt ny. Da dagens Passat ble introdusert i 2005, var det høyst uvanlig med bruk av så mye blank aluminium og krom i førermiljøet. I dag ligger det mer opp til normalen, noe som understrekes av flere av testbilene.

Det meste stemmer på Passats førerplass: God sittekomfort understøttes av god sidestøtte og rikelige reguleringsmonn i både setet og rattet. Det er lite å utsette på støtte- og hvilemulighetene for høyre- og venstrefoten. Testlaget er enstemmige i sin dom: Passat gir alt i alt den mest optimale sittestillingen i førersetet. Dashbordets utforming gir en følelse av stor kupébredde, men i virkeligheten er Mondeo 3 cm bredere.

Passat har vist meget gode kjøreegenskaper i tidligere tester hos oss – og også nå lar testlaget seg begeistre, men den når likevel ikke opp til Mondeos nivå på dette området. Det er for eksempel noe å gå på når det gjelder styrepresisjon og styrefølelse.

Dessuten får den konkurranse av både Citroën C5 og Mazda6 når det gjelder kjøreegenskaper. 17-tommers hjul og 45-profil dekk er mer egnet for langturer i høy fart på gode veier enn for allroundkjøring på landeveier av varierende kvalitet, men på Vålerbanen er den blant de nærmeste til å gi Saab 9-3 kamp. Likevel, selv om kjøreegenskapene er gode på svingete asfaltveier, går ikke dette på bekostning av komforten – her er Passat nesten på høyde med både C5 og Mondeo.

TDI-motoren er kjapp og villig, og viser omtrent identiske verdier under akselerasjon som den litt sterkere Vectra som også har automatgear. DSG fungerer i praksis som en automatgearkasse, selv om det egentlig er en manuell kasse med dobbel clutch som styres elektronisk. Når det alltid ligger en clutch "på vent" for å legge inn neste gear, taper man nesten ikke noe moment under sjaltingen, og forbrukstallene blir omtrent like gunstige som ved manuelt gear. Slike gearsystemer kommer nå for fullt hos mange bilprodusenter, som vi skrev i Bil nr. 4 i år. Selv om Passaten var noe drikkfeldig under vår testkjøring, ligger forbruket på et nøkternt nivå ved normal landeveiskjøring.

Sikkerheten er høy. Passat var tidlig ute med å gjennomføre EuroNCAP-testen for barnesikkerhet. Her oppnådde den fire av fem stjerner, mens den fikk fem av fem stjerner i hovedtesten og to av fire stjerner i forgjengertesten. Likevel har fem av testkonkurrentene ett poeng mer som totalsum hos NCAP.

Passat er foreløpig den eneste av testbilene som kan leveres med firehjulstrekk. Dessuten, nærmest som en kuriositet, kan den leveres med paraply integrert i døren, slik som på Rolls-Royce og Skoda Superb…

FØRERMILJØ 7,8
Innbydende og funksjonelt. God oversikt.
PLASS I KUPÉ 8,4
Rommelig, bare slått av Mondeo.
BAGASJEPLASS 9,0
Helt i toppen, men snau bredde. Høy tillatt tilhengervekt.
KOMFORT 8,2
God sittekomfort. Hakk i hæl med C5 og Mondeo ellers.
PÅ VEIEN 8,2
På pallen, også her er den slått av Mondeo og C5.
MOTORYTELSE 8,5
Kjapp og villig motor som trives godt sammen med DSG-gear.
FORBRUK 8,0
Relativt gunstig normalforbruk. Testforbruk på det jevne.
SIKKERHET 9,0
Fem stjerner i EuroNCAP-testen med totalt 34 poeng.
PRIS 7,5
Ligger så absolutt midt i feltet. Ikke dyr, ikke billig.
UTSTYR 8,0
Velutstyrt. Har radarstyrt cruise control og navigasjon.
SUM 82,6
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo- Honda Accord
- Mazda6
- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS