-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Automatisk på alle fire - del 2
Forutsetning
Sittekomforten i baksetet er en detalj som må nevnes. Takhøyden i S-Cross er et problem for personer over 175 cm. Det er noe bedre takhøyde i ASX, men her er det bakseteryggen som reduserer komforten. Ryggen kan stilles i to posisjoner, men vi sitter ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.
Kraft nok
Det er naturlig nok et visst sprik i kraftressursene hos testrivalene denne gang, med 120 bensinhester i S-Cross og 150 dieselhester i ASX. Sistnevnte er kombinert med en velfungerende sekstrinns automat, mens rivalen er satt opp med trinnløst CVT-gir (Continously Variable Transmission).
Forskjellen er merkbar når det gjelder akselerasjon, det skiller et par sekunder fra null til hundre. Det er likevel dreiemomentet som utgjør en større forskjell i praksis, hvor dieselmotoren har langt bedre trekkevne, både når du møter motbakker og når det gjelder å trekke tilhenger. ASX kan trekke 1400 kg, mens S-Cross må begrense seg til 1200 kg.
Begge har drift bare på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring, firehjulsdriften kobler seg inn automatisk når det registreres en hastighetsforskjell på et av forhjulene. Begge har mulighet til å låse kraftfordelingen med 50/50 foran/bak. Ettersom de ikke har reduksjonsgir, er dette langt fra noen terrengbiler – men de takler tøffere veier og dårligere underlag bedre enn SUV-konkurrenter som ikke har slik Lock-funksjon.
Når det gjelder kjøreegenskaper på asfaltvei, er det ikke mye som skiller. ASX har fått et helt nytt multi-link bakhjulsoppheng. Og takk for det, for vårt ankepunkt mot ASX har tidligere nettopp vært et hjuloppheng som i for liten grad svelger unna slag og vibrasjoner.
Godt utstyrt
Begge testbilene har et solid utstyrsnivå, uten at de på noen måte briljerer med sofistikerte løsninger. De har for eksempel verken adaptivt lys eller spesielle førerstøttesystemer. Ingen av dem leser trafikkskilt, men standard skiltinformasjon ligger i navigasjonssystemet.
Begge kan vise til både navigasjonssystem og ryggekamera. For ASX betyr det ellers at vi finner panorama-glasstak, xenon hovedlys, regnsensor, lyktespylere og skinnseter på dette utstyrsnivået.
S-Cross med øverste utstyrsnivå har også stort glasstak, foruten parkeringssensorer foran og bak, regnsensor, bi-xenon hovedlys, LED kjørelys, skinnseter, 2-sone klimaanlegg og lyktespylere.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Suzuki SX4 S-Cross