-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda 3 1.6 diesel AdvancePlus
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Det er svært tett i midten av testfeltet. Sånn sett kunne Mazda3 like gjerne havnet noen plasser opp om det ikke hadde vært for at den har en klar svakhet: Støy.
Tidligere kjøringer av Mazda3 har vist at den er svært utsatt for dekkstøy, noe som gjør at dekkvalg blir viktig om du ønsker å redusere denne.
Bortsett fra dette er Mazda3 en svært undervurdert bil. Både på veien og ute på banen er den helt oppe i toppen når det gjelder kjøreegenskaper. Styringen er godt vektet og i tillegg svært presis. Liker du å kjøre bil, bør Mazda3 absolutt være på listen over biler du bør prøvekjøre i denne klassen.
Sittekomforten er også bra, både sidestøtte og lårstøtte, og med sine sportsstoler er den blant de bedre av testbilene. Motoren, som er den kjente 1,6-literen i kombinasjonen med en presis og fin girkasse, gjør at bilen er rask både på veien og på våre målinger.
Førermiljøet preges av å være den bilen i testen som har desidert flest knapper. En rask telling gjør at antallet fort passerer 50, og flere av dem har mer enn en funksjon. Dette til tross for at bilen er ganske nøktern utstyrt.
Kanskje er Mazda3 et særlig godt valg om du er på jakt etter bruktbil, den japanske produsenten scorer høyt på de fleste pålitelighetstester, og et tilnærmet problemfritt bilhold ser dermed ut til å være innen rekkevidde.
I denne konkurransen må den se seg slått, om enn ikke med så mange poeng, av de to på fjerde- og femteplass.
Pluss:
Svært gode kjøreegenskaper.
Minus:
Støyer for mye.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus