-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Tre små, viltre krabater - del 1
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
MEST SUV
Opel Mokka er den klart mest SUV-pregede av de tre og hele 13 cm høyere utvendig enn Mazda CX-3.
Det bærer den også preg av innvendig. Så er det primært høy sittestilling du er ute etter, så kan Mokka være et riktig og godt valg.
Opel har gjort det lett å trives i Mokka, ikke minst takket være høy opplevd byggekvalitet. Gode seter med forlengbar sittepute (!) og nedfellbart armlene gir kapteinsfølelse bak rattet.
Flatt gulv når bakseteryggene legges ned har opplagte fordeler, men bare 785 liter lasteplass er ikke bare minst i testen, men også ganske lite om eksempelvis utflukten har IKEA som delmål. 356 liter med alle setene i bruk er på linje med kompaktbilene.
Bortsett fra å være noe mindre har Mazda CX-3 mange fellestrekk med storebror CX-5. Den er lavest av testbilene og har klart mest personbilpreg med lav og – etter min mening – god sittestilling hvor førersetet kan løftes individuelt både i for- og bakkant. CX-3 har også best sidestøtte, men korte seteputer foran og mangel på midtarmlene trekker litt ned.
TRANGT FOR BAGASJEN
Også CX-3 tilbyr flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges ned. Da øker lastevolumet til 1197 liter, som er klart størst i testen. Bare så trist at bagasjerommet isolert sett kun laster 287 liter, hvilket i praksis betyr at det er helt fullt etter å ha stablet inn et par flykabinkofferter.
Suzuki SX4 S-Cross kan nesten ikke kalles SUV, selv om den har best bakkeklaring (16,5 cm). Opplevelsen bak rattet innbyr slett ikke til å legge et par ekstra mil på kjøreturen.
Sammenliknet med de to andre stiller Suzuki ganske langt bak når det skal krysses av for opplevd kvalitet. Testens dårligste forseter med altfor høy og flat sittestilling trekker ned sammen med dårlig infotainmentskjerm. Slår du av radioen så slår du av hele enheten, også ryggekameraet. Men pluss for kongestort soltak.
S-Cross laster mest i bagasje (430 liter) med baksetet i bruk.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng