-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tre små, viltre krabater - del 2
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
Bilene i denne testen har alle bensinmotor og firehjulsdrift, men kun Suzuki har standardisert 4x4 og kan ikke levere noe annet.
Hos Mazda kan det også kombineres med automatgir for noen motorvarianters vedkommende, mens Opel ennå ikke tilbyr Mokka med 4x4 og automat.
Rent motormessig skiller det 30 hk mellom sterkeste og svakeste bil. Men forskjellene viste seg i praksis å være langt større enn de ser ut på papiret.
RÅ JAPANER
Mazdas toliter/150 hk/204 Nm med skyactiv-teknologi (har ikke turbo) og koblet til en nydelig, sekstrinns automatkasse, drar fabelaktig.
Opelen er også kjapp med sin 1,4-liters/140 hk/200 Nm turbomotor. Med sekstrinns manuell girkasse er den rask nok, men likevel langsommere enn Mazdaen i alle våre målinger.
Suzukis 1,6 liter/120 hk/156 Nm uten turbo må ha turtall for å yte, og oppleves derfor ganske masete når veien krever ytelser. Bilen er riktignok hele 200 kilo lettere enn Opelen, men likevel klart langsomst i testen. Suzuki-girkassen burde hatt seks trinn og ikke bare fem.
Lav vekt og liten motor slår derimot ut i lavt forbruk. S-Cross var med 0,59 liter/mil ikke bare nærmest oppgitt forbruk (0,56 l/mil), men også nær halvannen desiliter bedre på mila enn CX-3 og Mokka som vi alle målte til 0,73 liter/mil når bilene var kjørt helt likt.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng