-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tre små, viltre krabater - del 2
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
Bilene i denne testen har alle bensinmotor og firehjulsdrift, men kun Suzuki har standardisert 4x4 og kan ikke levere noe annet.
Hos Mazda kan det også kombineres med automatgir for noen motorvarianters vedkommende, mens Opel ennå ikke tilbyr Mokka med 4x4 og automat.
Rent motormessig skiller det 30 hk mellom sterkeste og svakeste bil. Men forskjellene viste seg i praksis å være langt større enn de ser ut på papiret.
RÅ JAPANER
Mazdas toliter/150 hk/204 Nm med skyactiv-teknologi (har ikke turbo) og koblet til en nydelig, sekstrinns automatkasse, drar fabelaktig.
Opelen er også kjapp med sin 1,4-liters/140 hk/200 Nm turbomotor. Med sekstrinns manuell girkasse er den rask nok, men likevel langsommere enn Mazdaen i alle våre målinger.
Suzukis 1,6 liter/120 hk/156 Nm uten turbo må ha turtall for å yte, og oppleves derfor ganske masete når veien krever ytelser. Bilen er riktignok hele 200 kilo lettere enn Opelen, men likevel klart langsomst i testen. Suzuki-girkassen burde hatt seks trinn og ikke bare fem.
Lav vekt og liten motor slår derimot ut i lavt forbruk. S-Cross var med 0,59 liter/mil ikke bare nærmest oppgitt forbruk (0,56 l/mil), men også nær halvannen desiliter bedre på mila enn CX-3 og Mokka som vi alle målte til 0,73 liter/mil når bilene var kjørt helt likt.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng