Lukten av Italia

På Billingstadsletta utenfor Oslo begynner lukten av Italia virkelig å friskne til igjen. Nå har danske Formula Automobile overtatt 2/3 av tidligere AutoXo Sport. Det betyr at den ‘nye’ forhandleren, som er døpt Formula Automobile Norge AS, er en del av en av verdens ti største Ferrari-importører. Da er det alvor!

Publisert

I disse dager skal den nyinnredede forretningen presentere seg for sine kunder ved en rekke forskjellige arrangementer.

Det ryktes at de har hentet et helt utrolig utvalg biler, både gamle og nye, til arrangementet. Noen så ferske at de bare har vært sett av en håndfull spesialinviterte gjester tidligere.

Hvilke biler og hvor mange vet vi ikke før fredag, men siden denne bilbutikken ikke bare dreier seg om Ferrari, kan det være verdt å minne om at den andre avdelingen også snart skal få noen skikkelige nyheter å vise frem.

Maserati blir batterielektrisk i god tid før Ferrari er der. Da Stellantis kom på bena for et år siden, sto det på lanseringsplanen at både Grecale og Gran Turismo kommer i år.

Egentlig skulle Grecale være vist den 16. november, men pandemien utsatte den også, så nå er verdenspremieren satt til 22. mars.

Siden lokalene allerede er innredet til fest skulle det ikke forundre meg om festen fortsetter til de grader at om snaue 14 dager har vi også en rykende fersk Bologna-rett klar til servering.

I forhold til Levante er den ganske kompakt sies det, 485 x 216 x 167 med en akselavstand på 2,9 meter. Bygget på samme plattform som Alfa Romeo Stelvio – og på samme fabrikk

Men hvis den dukker opp i egen person vil det nok ikke være den batterielektriske versjonen vi får se ennå. Den skal ikke på markedet før neste år.

Og blir heller ikke Maseratis første batterielektriske. De blir nemlig hetende Gran Turismo og Gran Cabrio. Biler vi har ventet på siden 2014.

Det var da de viste konseptbilen Alfieri som alle mente bare MÅTTE i produksjon. Det vi ser av Maseratis egne ‘spion’bilder tyder på at det masse Alfieri tilbake i den nye, men at den har mistet litt av det bollete.

Deler av det bøllete er imidlertid tilbake. Maserati forsikrer oss at alle Folgore (Maserati-betegnelse på de batterielektriske) skal få et eget lydspor med ekte Maser-lyd.

«En Maserati skal også høres», er holdningen derfra.

Heller ikke her er detaljer fra drivlinjen kjent, men det er vel ikke vanskelig å gjette på en motor foran og to bak og 800 Volt her også.

Det er kjent at Stellantis jobber med fire forskjellige STLA-plattformer for batterielektriske biler. Men den første er ikke klar før på slutten av neste år. Det er ikke noe som tyder på at Maserati har tålmodighet til å vente så lenge.

De har jo investert 800 millioner euro for å gjøre Mirafiori til en 100 prosent elbilfabrikk, så de syns vel det er på tide å komme i gang.

Derfor venter jeg å se den nye elektriske sportsbilen bygget på en lett modifisert Giorgio-plattform der vi også finner bla. Giulia, Stelvio og – altså – Grecale.

Det jeg er virkelig spent på er når Maserati skal selge flere nye biler enn Ferrari når Formula for alvor kommer i gang. I fjor virket det lenge til. 21 mot 9!

Du kan imidlertid være sikker på at forhandlerens tredje merke, Pagani, aldri vil bli noen volum-konkurrent. De håndbygger rundt 100 biler per år!

Powered by Labrador CMS