-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Drømmer om bildesign
Man går sjelden feil hvis man stikker innom arkitekthøyskolen i Oslo. Som regel finner du noen elever på design som viser at de har bildesign i ryggraden. I forgårs var det Eva Tøftum, i dag er det Andre Lyngra.
Mens gårsdagens heltinne hadde lagt masse pragmatiske vurderinger inn i sin oppgave (LES HER), har Andre konsentrert seg om formen. Og med form følger innovasjon, argumenterer han.
Og da snakker vi ikke om forretningsfolks form for innovasjon, men designerens oppfatning av innovasjon – det er noe som innbefatter en ny design, men som samtidig skal øke nytteverdien av, eller ytelsen til produktet.
Design som ikke er innovativ, er bare en øvelse i styling, og bidrar utelukkende til å øke den visuelle støyen vi omgir oss med, sier han.
Han bringer denne oppfatningen inn når vi diskuterer bilen hans. En virkelig ganske langt-ut trehjuling der innovasjonen åpenbart er en ny måte å bli transportert på.
Et av argumentene hans er jo på mange måter en rett-i-fleisen på Think. Vi hører om supre el-biler, og om eco-transport og bio-fuel motorer, men ser vi noe til dem? Bilene ser vel egentlig ut som de har gjort i 100 år. Hvor er de som flytter grenser?
Han beundrer konseptbiler som Volvos YCC og ser på GMs Autonomy-ideer som noe som kan bringe utviklingen videre. Men spesielt imponert er han ikke.
Men egentlig går det an å erte ham med at han er jo litt konservativ, eller kanskje vi heller skal si lettpåvirkelig selv. For i de første fasene av det 18 uker lange TeknoForm-kurset på Arkitekthøyskolen, der han studerer industridesign, jobbet han med en en-hjuls-bil, med virkelig space-ship tendenser. En helt fantastisk form, som virkelig kunne tatt av skikkelig.
Så kom en av BilNorge.nos gode venner, som kjører en rampete Caterham og som tilfeldigvis også er lærer på skolen, og foreslo hjul foran også. De ble jo ikke så veldig konservative akkurat, navløse, el-drevne, slik Sbarro viste det i praksis for noen år siden.
Men både vedkommende gledesdreper, Andre selv, og jeg, er enige om at akkurat der skulle han aldri ha gitt seg.
Og allikevel står vi tilbake med en idé og en form som hadde utmerket seg ved et avslutningsshow i Pforzheim eller Coventry. Og det på tross at AHO vel ikke akkurat er kjent for sin sterke fokusering på transport-design.
Men som jeg alltid sier, man gjør ikke mye feil dersom man stikker innom AHO en formiddag. Det er som regel noen bilgreier der.
Jeg gleder meg til jeg kan presentere dere for den nye Hospitality-poden til Renault F1-team, som for tiden avsluttes av en av arkitekt-studentene. Får håpe han ikke er overtalt til noen fornuftige løsninger i innspurten.