-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fallende stjerner
For første gang har en bilmodell oppnådd null stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Slik går det når man selger gammel teknologi i glanset innpakning.

De fleste nye bilene kommer godt ut i denne runden med kollisjonstester. Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serie GT og Jaguar F-Pace oppnår alle de maksimale fem stjerner.
Det gjør også Kia Stonic – forutsatt at den utstyres med en sikkerhetspakke, men den er standard på alle modeller som selges i Norge. Uten pakken får den bare tre stjerner. Tre stjerner går også til MG ZS og nye Dacia Duster.
Men så har EuroNCAP gjort noe de ikke pleier – de har testet biler som har vært på markedet i noen år, men som har fått facelift og tekniske oppgraderinger, etter årets kriterier. Og her er resultatene mildt sagt nedslående.
Bortsett fra Toyota Yaris, som beholder sine fem stjerner, ramler de fleste til tre stjerner. Dette gjelder Toyota Aygo, som riktignok oppnår fire stjerner med sikkerhetspakken, Alfa Giulietta, Ford C-Max / Grand C-Max, Opel Karl og DS3.
Men det mest ekstreme tilfellet er Fiat Punto, en modell som har vært på markedet siden 2005 og fortsatt selges i Italia. Det er første bil i EuroNCAPs historie som oppnår null stjerner! Det skyldes selvsagt at kriteriene er langt strengere i dag enn de var da bilen var ny.
– Vi har testet mange biler som har oppnådd fem stjerner etter årets strenge kriterier, inkludert småbiler som nye Polo, Fiesta og Ibiza som har avansert sikkerhetsutstyr som standard. Det faktum at tilårskomne biler ikke kan konkurrere viser at bilindustrien er i rask utvikling, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
At den faceliftede Yaris oppnår fem stjerner, viser at det er mulig å oppdatere noen år gamle modeller til å møte 2017-kravene, men det er selvsagt et kostnadsspørsmål.
EuroNCAPs testregime forutsetter at bilene scorer et minimum antall poeng innen fire kriterier, inkludert elektroniske hjelpemidler som automatisk nødbrems.
Fiat Punto oppnår nok poeng til to stjerner innen sikkerhet for barn og voksne og for fotgjengersikkerhet.
Men den er blottet for elektroniske hjelpemidler som skal hindre kollisjoner. Med kun beltevarsel som standard, oppnår den ingen poeng på dette fjerde kriteriet og dermed null stjerner.
– Dette er trolig det beste eksempel på en produsent som fortsetter å selge et produkt som for lengst har gått ut på dato, og dermed lurer uvitende kunder til å kjøpe en farlig bil. Vi vil råde alle bilkjøpere til å sjekke våre kollisjonstester før de velger seg ny bil, konkluderer van Ratingen.
Du finner alle kollisjonstester på www.euroncap.com/en