-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mindre motorer i USA
Helst V8, og minimum V6 var i mange år et krav fra amerikanske bilkunder. Men med stadig stigende bensinpriser har også de begynt å akseptere downsizing.
«Four bangers» er den ikke direkte positive betegnelsen amerikanerne har brukt på firesylindrede motorer som ofte sitter i de små «konebilene».
Men nå er oppfatningen i ferd med å snu seg – ifølge Power Information Network (PIN) fra J.D. Power’s satt disse motorene i 55,8 % av alle nye biler solgt i USA første halvår 2013 – en økning på 1,7 % fra samme periode i 2012.
Forbrukerne vil ha biler med lavere forbruk, og stadig flere lar seg begeistre over hva en liten motor med direkte innsprøyting, avansert ventilteknikk og eventuelt turbo kan prestere. Miljøhensyn er selvsagt også en faktor.
Produsentene benytter «små motorer» (definert som 3-, 4- og 5-sylindrede blokker) i stadig større andel av sine kompakte og mellomstore biler, ja sågar i lette trucks, for å møte myndighetenes CAFE-krav (Corporate Average Fuel Economy) om et snittforbruk på 54,5 miles per gallon (0,43 l/mil) fra 2025.
J.D. Power har sett på utviklingen de siste fem årene, og offentliggjorde nylig fersk statistikk som viser hvilke merker som tilbyr flest 4-sylindrede alternativer og hvem som arbeider med 3-sylindrede alternativer for det amerikanske markedet.
De fant blant annet ut følgende:
- I 2008 var det fem merker der små motorer utgjorde over 90 % av salget. I dag er det 11.
- For fem år siden var det 10 merker som overhodet ikke tilbød motorer med mindre enn seks sylindre. I dag gjenstår bare tre merker i denne gruppen.
- Fire merker selger utelukkende små motorer i USA: Mini, Smart, Fiat og Scion .
- Hos Volkswagen, Subaru, Hyundai og Kia utgjør små motorer over 90 % av volumet.
- GM-merket Buick hadde ikke små motorer på programmet i 2008, men i dag utgjør slike 50 prosent av salgsmiksen.
- Av premium-merkene har Audi høyest andel små motorer, foran BMW som ikke hadde en eneste 4-sylindret motor på programmet sitt i USA for fem år siden.
I 5-årsperioden fra 2008 til 2013 har andelen 4-sylindrede motorer steget med 13,1 prosentpoeng. Samtidig har andelen 6-sylindrede sunket med 7,8 prosentpoeng og V8 med 4,9 %.
I dag er det bare ett merke som selger 3-sylindrede motorer i USA, Smart, men Ford vil snart tilby sin 1,0-liters EcoBoost i Focus.
GM røper at de planlegger 3-sylindrede motorer i de nærmeste årene, og vi vet av egen erfaring at også BMW snart har produksjonsklare 1,5-litere med tre sylindre.