Mindre motorer i USA

Helst V8, og minimum V6 var i mange år et krav fra amerikanske bilkunder. Men med stadig stigende bensinpriser har også de begynt å akseptere downsizing.

Publisert Sist oppdatert

«Four bangers» er den ikke direkte positive betegnelsen amerikanerne har brukt på firesylindrede motorer som ofte sitter i de små «konebilene».

Men nå er oppfatningen i ferd med å snu seg – ifølge Power Information Network (PIN) fra J.D. Power’s satt disse motorene i 55,8 % av alle nye biler solgt i USA første halvår 2013 – en økning på 1,7 % fra samme periode i 2012.

Forbrukerne vil ha biler med lavere forbruk, og stadig flere lar seg begeistre over hva en liten motor med direkte innsprøyting, avansert ventilteknikk og eventuelt turbo kan prestere. Miljøhensyn er selvsagt også en faktor.

Produsentene benytter «små motorer» (definert som 3-, 4- og 5-sylindrede blokker) i stadig større andel av sine kompakte og mellomstore biler, ja sågar i lette trucks, for å møte myndighetenes CAFE-krav (Corporate Average Fuel Economy) om et snittforbruk på 54,5 miles per gallon (0,43 l/mil) fra 2025.

J.D. Power har sett på utviklingen de siste fem årene, og offentliggjorde nylig fersk statistikk som viser hvilke merker som tilbyr flest 4-sylindrede alternativer og hvem som arbeider med 3-sylindrede alternativer for det amerikanske markedet.

De fant blant annet ut følgende:

  • I 2008 var det fem merker der små motorer utgjorde over 90 % av salget. I dag er det 11.
  • For fem år siden var det 10 merker som overhodet ikke tilbød motorer med mindre enn seks sylindre. I dag gjenstår bare tre merker i denne gruppen.
  • Fire merker selger utelukkende små motorer i USA: Mini, Smart, Fiat og Scion .
  • Hos Volkswagen, Subaru, Hyundai og Kia utgjør små motorer over 90 % av volumet.
  • GM-merket Buick hadde ikke små motorer på programmet i 2008, men i dag utgjør slike 50 prosent av salgsmiksen.
  • Av premium-merkene har Audi høyest andel små motorer, foran BMW som ikke hadde en eneste 4-sylindret motor på programmet sitt i USA for fem år siden.

I 5-årsperioden fra 2008 til 2013 har andelen 4-sylindrede motorer steget med 13,1 prosentpoeng. Samtidig har andelen 6-sylindrede sunket med 7,8 prosentpoeng og V8 med 4,9 %.

I dag er det bare ett merke som selger 3-sylindrede motorer i USA, Smart, men Ford vil snart tilby sin 1,0-liters EcoBoost i Focus.

GM røper at de planlegger 3-sylindrede motorer i de nærmeste årene, og vi vet av egen erfaring at også BMW snart har produksjonsklare 1,5-litere med tre sylindre.

Powered by Labrador CMS