-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
S-Klasse får tolver
Etter en tur hjem med en Mercedes S 500 er ikke mangelen på krefter det som preger minnet. Men noen trenger kanskje enda flere, nå gir de deg over 600 i en S 65 AMG. S for overStadig?
Jeg er kanskje den i Norge som har kjørt mest ny S-Klasse med 500-motoren (det skal ikke mye til). Vi var to som delte på transporten Stuttgart-Oslo (og den turen kan du lese om i neste Bil).
Det var ikke mye jeg savnet i denne avanserte teknologibæreren, og flere hestekrefter sto definitivt svært høyt på listen over ting jeg savnet minst.
455 hester som hadde et så godt liv at girkassa viste femte gir (av i alt 7) da vi kruset i 250 (på trafikkfrie motorveier i tidligere Øst-Tyskland), forteller at det er krefter nok.
Og godt under 5 sekunder i en luksuskupé til 100, burde holde for de fleste. Kjappere enn det, og jeg tror jeg ville fått problemer med å lese avisen baki der.
V12
Men nei da. Mye vil ha mer, og egentlig er det jo fullstendig logisk og ikke uventet at Mercedes nå sender folk bort til delehyllene og henter den velprøvde V12-motoren og skohorner den ned i en ny S-klasse.
Selv en C-klasse har jo plass nok til denne motoren når folk som Brabus tar et stemjern til hjelp, så da skulle det bare mangle at ikke S-Klassen ble tildelt den samme.
Klassiker
Hva denne motoren heter i AMG-utgave aner jeg ikke, men dette er en koselig gammel maskin som egentlig startet som M137 på slutten av 90-tallet. Da pustet den frisk luft og ga nesten 370 hester fra sine 5,5 liter.
Så fikk den to turboer noen år etter, og ble M275 og forsterket i blokka, men beholdt de tre ventilene per sylinder og den single overliggende kammen for hver blokk fra den gamle motoren.
Den beholdt boringen også, men økte slaglengden, slik at volumet på den nye motoren ble 6 liter.
I Mercedes-versjon har den vel ikke vært solgt på et par år nå, for hele ballet ble overtatt av AMG med skikkelig turbotrykk, og hestehagen ble utvidet fra snaue 500 til nok plass for dagens 630. 1000 Newtonmeter er også en verdi som inngir respekt.
Marginalt
Hva vi egentlig har her, bortsett fra at dette er det verste av det verste, er egentlig bare marginale endringer i forhold til «min» 500.
Man barberer av noen tideler til 100, nå skal den gjøre det på 4,3, men toppfarten er fremdeles begrenset elektronisk til 250 – eller av trafikken til det man er nødt til å godta enten man vil, eller ei. Så det man virkelig har er vissheten om at 12 stempler jobber for deg, og ikke bare 8.
Dessuten vet du at den er utstyrt med «verdens mest effektive V12-motor», og når Mercedes kommer med slike påstander, pleier det å stemme.
Vi kan vel også være enige om at 279 g CO2 per kilometer kanskje ikke er så ille i denne klassen (skjønt hvilken klasse det egentlig er, vet jeg ikke, de har ikke sladret om vekten ennå). Dette utslippet tilsvarer et forbruk på 1,19 liter/mil og er, etter egne erfaringer, en typisk testsyklus-verdi.
Magic Body
I AMG-utgaven leveres denne med Magic Body Control, med helt egne AMG-karakteristika. Dette er en proaktiv opphenging som altså reagerer før du treffer dumpen, i motsetning til retroaktive som reagerer så godt de kan etterpå. Men det betyr da også at bilen er bakhjulsdrevet, MBC leveres (foreløpig?) ikke på firehjulsdriverne.
I forhold til normal-S’en har den også et ESP Dynamic Cornering Assist system som skal redusere understyringen inn i kurven – forresten heller ikke et av de største problemene på turen hjem (jeg tror ikke jeg møtte et eneste understyr), den får AMGs 7-trinns Speedshift kasse med 3 kjøremodi, og den har karbon i enkelte karosserideler, litium-batteri og spesielle 20-tommers felger – alt for å spare litt vekt.
Det er bare en måneds tid siden S63 AMG ble lansert, så Mercedes er kjappe med å fylle på, på toppen. Debuten vil skje samtidig i Tokyo og LA (begge utstillingene åpner den 20. november), bilen skal leveres fra mars neste år, og inngangsbilletten starter på 232.050 euro.