-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Ny utfordrer på banen
Lamborghini til Le Mans neste år
Lamborghini er den ferskeste produsenten som har kastet seg inn i den tøffe langdistanse&pålitelighets racingserien, der Le Mans er selve juvelen i kronen.
Mens WEC sirkuset ruller av gårde – det siste løpet var Monza med Toyota, Ferrari og Peugeot på podiet og Toyota som solid leder av serien (men hva hjelper det når de ikke vant Le Mans?) – triller Lamborghini sin hyperbil-konkurrent ut på Goodwood.
Fabrikkens mest avanserte racerbil noensinne, sier sjefen selv, Stephan Winkelmann – hvilket egentlig ikke betyr særlig meget når vi ser på Lambos racinghistorie. Av superbiler er det vel bare Pegaso som har en kleinere karriere.
Men han har helt rett i at dette er å ta steget inn i øverste etasje.
Ekstern hjelp
De gjør ikke dette helt alene. De gikk til franske Ligier – en gammel racing-rev – for å få hjelp til monocoquen. Mye av æren for den lave vekten, 1030 kg, ligger nok her.
Og selv om fabrikkens egen Squadra Corse er formell drifter, har de gått til et proft italiensk team, Iron Lynx, som skal styre innsatsen både i WEC og IMSA serien.
Fabrikken skal stille med en bil i hver av disse seriene med sine faste fabrikkførere, Mirko Bortolotti og Andrea Caldarelli. I tillegg er allerede ex-Formel 1-førerne Daniil Kvjat og Romain Grosjean (som har gitt ut en glimrende kokebok (!)) trukket inn i laget. Det vil bli nødvendig med enda flere.
Bilen har fått det spennende navnet SC63 og er en helt ny konstruksjon.
Motoren er en flunkende ny V-åtter på 3,8 liter og turboer på utsiden av hver sin blokk. 500 kW og masse hybride tricks (som stort sett er standardiserte produkter, diktert av reglementet) i drivlinjen.
Strengt reglement
Det tekniske reglementet i LMD-h klassen setter store begrensninger, og dersom du er en spesielt genial konstruktør blir du utstyrt med en egen «performance-faktor» som gjør at du ikke blir pinlig overlegen allikevel.
Det eneste området du får lov til å boltre deg litt på, er utformingen av utsiden. Mitja Borkert, designsjefen, og hans folk har selvfølgelig måttet holde seg tett til både regler og funksjon, men har allikevel klart å legge inn en rekke Lambo-sentriske detaljer.
Spesielt de y-formede lyktene foran og bak. Men det er nok andre referanser til heksagoner og andre utslag av Lamborghinis typiske designspråk på denne modellen.
Farger og grafikk kjenner man i stor grad igjen fra Huracan GT3-løpsbilen. Verde Mantis er en ganske karakteristisk grønnfarge.
Det er moro at Lamborghini (eller Audi?) endelig har bestemt seg for å konkurrere med de samme de møter på markedet hver eneste dag.