-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Nye SUV-takter fra Subaru
Subaru påstår at årets Viziv Concept ikke ender opp som en egen modell. I så fall blir den to modeller. I Tokyo fant vi også neste Impreza.
Årets Tokyo-utstilling har mye sært og mye moro – men også mange konsepter som faktisk har relevans selv for oss i Norge.
Som Subarus Viziv Concept, for eksempel.
I fronten ser vi klare trekk fra dagens Forester, men pakket inn i en langt mer moderne drakt, ikke minst hjulpet av de tydelige C-formede frontlyktene.
Selv om Viziv ikke virket som et konsept veldig nært produksjon, fikk jeg følelsen av at dette kunne bli enten den neste Forester, eller en helt ny kompakt-SUV fra Subaru.
Faktisk kan den ende opp som begge deler.
I følge Subarus designsjef, Mamori Ishii, har ikke Subaru planer om å sette Viziv i produksjon – den er kun en designstudie for merkets designfremtid.
Det betyr at den neste Foresteren kan ligne veldig mye på Viziv, og at det kan dukke opp en ny SUV-modell fra japanerne i overskuelig fremtid.
Kanskje for å erstatte XV?
Uansett hva Viziv-konseptet kommer til å ende opp som, ryker de kule bakdørene før samlebåndet. Skyvedørene er (naturligvis) elektriske, og mangelen på B-stolpe er rent elegant.
En Subaru uten B-stolpe hadde nesten veid opp for at de for noen år siden valgte å slutte med rammeløse dører.
Subaru bruker veldig mye plass på å vise frem Viziv, og ved siden av bilen sto to lekre Subaru-sykler.
Disse skulle understreke at Subaru-kunder er over gjennomsnittet aktive.
Dette er riktignok ikke første gang Subaru bruker Viziv-navnet. Et GranTurismo-konsept og en tidligere konsept-SUV har begge fått «Viziv» påklistret.
På en litt mindre, men likevel hevet scene, sto også det som blir den neste generasjonen Impreza.
Dette er en av Subarus virkelige kjernemodeller, og det er nok grunnen til at de ikke har tatt så mange sjanser i designen.
Det bekreftes av Ishii, som sier at dagens Impreza utstråler «mye soliditet, men lite følelse». Derfor har Ishii og hans team prøvd å «beholde soliditeten, men legge til følelser», som han selv sier.
Det er vel lov å si at han i stor grad har lykkes med det.
Mer om møtet med Ishii kan du lese i Bil nr. 1-2016.
PS! Subaru viste også frem en S4 på standen sin. Det er ikke et samarbeid med Audi, men en spesialmodell av WRX sedan – en bil Subaru ikke tar inn til Norge som annet enn STi-modell. Mange bilmodeller i Japan har andre navn enn tilsvarende modeller i Europa. Toyota Yaris heter for eksempel Toyota Vitz ...