Honda Accord Tourer 2.2 Sport Special Edition

En veteran som har hevdet seg i tidligere tester. Nå bekrefter den hvorfor en ny Accord er rett rundt hjørnet.

Publisert Sist oppdatert

Honda Accord

Innledning

Honda Accord er med i denne testen under tvil. Ikke fordi det er tvil om at den har sin naturlige plass i dette laget, men rett og slett fordi den er i ferd med å gå ut på dato. På annet sted i bladet kan du nemlig lese om vårt førsteinntrykk av den nye Accord, som vi allerede har kjørt i utlandet og som du vil se på norske veier i høst.

Accorden har det største motorvolumet i dette selskapet, mens effekten ligger mer midt på treet. Ute på veien er det bare den sterkere Saaben som klarer å tukte Hondaen i akselerasjon fra stillestående. Det er en fleksibel motor med god trekkraft på lave turtall. Motoren er kombinert med en behagelig sekstrinns gearkasse med god presisjon og forholdsvis kort sjaltevei.

Et bilde på at utviklingen heldigvis går fremover, ikke bakover, finner vi i setene i Accord. I tidligere test skrøt vi av den gode sittekomforten i Accord på denne måten: "Takket være testens beste seter med god sidestøtte til lår og rygg, og med god støtte ellers til både høyre og venstre ben."

I sammenligning med dagens ni konkurrenter får ikke setene samme skussmål. Flere i testlaget har vanskeligheter med å finne seg til rette i setene. Selv om sitteputene gir god sidestøtte, er ikke setene de mest komfortable på langturer. Dessuten sitter du forholdsvis lavt, så sikten bakover ved rygging og lukeparkering er ikke den beste.

Til komfortbegrepet hører også støybildet. Selv om den objektive desibelmåleren ikke viser dramatiske forskjeller i støyverdier, ligger Accord på øvre del av skalaen, spesielt ved 80 km/t, hvor 67 desibel er høyest i testen.

Honda har utviklet en meget fiks og enkel måte å legge ned baksetet på. Det finnes også et eget rom i gulvet hvor bagasjeromdekselet kan stues vekk. Den rette bakluka bidrar til at lasterommet blir meget rommelig, så familiens feriebagasje får plass uten mye ompakking.

Styringen er ikke den mest kontante, men styrefølelsen er akseptabel.

Hjulopphenget gjør en grei jobb på normal landevei, men på dårlig underlag overføres mye slag og vibrasjoner til karosseri og seter. I det hele tatt er kjøreegenskapene et av områdene som viser at utviklingen går med merkbare skritt innen bilbransjen. Kjøreegenskapene fikk god ståkarakter i forrige test, denne gang er ikke testlaget like positive.

Kollisjonssikkerheten er et punkt hvor Accord vil løfte seg når den kommer i ny utgave, opp fra dagens fire av fem stjerner i EuroNCAP-testen. En detalj som har blitt rettet opp siden vi første gang kjørte Accord i test (mars 2004), er at bilen har fått beskyttelseslister både på siden og på støtfangerne, dermed er den ikke i så stor grad utsatt for shoppingbulker.

FØRERMILJØ 4,3
Mørkt og dystert, tradisjonelt. Ikke de beste setene.
PLASS I KUPÉ 5,1
Så absolutt på det jevne. Dårlig benplass bak sjåføren.
BAGASJEPLASS 7,0
Solid lengde, blant de smaleste. Smart baksetefleksibilitet.
KOMFORT 3,8
Ikke god sitte- og kjørekomfort. Støy på øvre del av skalaen.
PÅ VEIEN 4,2
Fikk det tøft i dette selskapet. Får et løft i nykommeren.
MOTORYTELSE 8,0
Forsvarer seg fint med størst motorvolum. Kjapp fra 0 til 80.
FORBRUK 8,0
I tråd med rivalene. Gunstig både test- og normalforbruk.
SIKKERHET 7,0
En av to testbiler med fire stjerner. Bremser på det jevne.
PRIS 9,0
Gunstig. Bare Mazda6 og Avensis er billigere her.
UTSTYR 6,0
Bekrefter at bilen er på vei over i pensjonistenes rekker.
SUM 62,4
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Mazda6- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Toyota Avensis- Volkswagen Passat
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS