Kinesernes inntog i Norge

De første kinesisk-produserte bilene er allerede på plass i Norge. Vi kommer til å stifte bekjentskap med en rekke nye navn i løpet av 2021. Det er bare å glede seg.

Publisert Sist oppdatert

Jeg kan tenke meg en del er skeptiske til å kjøpe bil produsert i Kina, men da kan jeg trøste med at slik var det også da de første japanerne kom på 60-tallet og koreanerne fulgte noen tiår senere. I dag er en rekke merker fra disse landene godt etablert og anerkjent.

Kina er i dag dominerende på en rekke områder, og det er naturlig at de også vil ha sin del av et stadig voksende bilmarked.

Hittil har de hatt nok med å mette hjemmemarkedet som er verdens desiderte nummer én og står for nesten en fjerdedel av det globale bilsalget, men nå begynner stadig flere produsenter å snuse på Europa.

Siden elbilene er viktige for lokalmarkedet har kinesiske produsenter opparbeidet seg unik kompetanse på dette feltet som de snart vil utnytte for å konkurrere mot Tesla og stadig nye europeiske elbilprodusenter.

Ulik distribusjon

Det fins også hybridløsninger der salget skjer direkte mens utlevering og oppfølging skjer via et etablert forhandlernettverk.

Eksempler på dette er Polestar – et selskap under samme eierparaply som Volvo – som kun selger eller leaser ut sine biler via Internett, med visning i dedikerte «spaces» i store norske byer. For service har de inngått samarbeid med utvalgte Volvo-forhandlere.

MG, som er et gammelt britisk bilmerke, men nå er på kinesiske hender og der kun navnet består, har inngått en avtale med Gill Gruppen som også importerer bl.a. Subaru og SsangYong og selges gjennom et nettverk av norske forhandlere.

Les også: Dette er FAW - MotorGruppens nye partner

Her er en oversikt over merker som allerede er etablert i Norge eller som har meldt sin ankomst. Du finner mer informasjon ved å klikke på de aktive lenkene.

Disse er på plass:

BYD

Importør: RSAForhandlere: Etablert forhandlernett (ca. 40)Service: ForhandlereModeller: T3 varebil, Tang SUV, Han sedan

Chery

Importør: RSAForhandlere: Utvalgte RSA-forhandlereService: ForhandlereModeller: SUV kommer sent 2021

Maxus

Importør: RSAForhandlere: Riksdekkende (ca. 50)Service: ForhandlereModeller: Flere varebiler på markedet, Euniq 7-seter MPV nylig lansert

MG

Importør: Norwegian Mobility Group (Gill Gruppen)Forhandlere: Riksdekkende (ca. 30)Service: ForhandlereModeller: ZS EV, EHS plug-in, Marvel R electric (sommer), MG5 stasjonsvogn (høst)

Polestar

Importør: Egen organisasjonForhandlere: selges via nett med Polestar spaces i Oslo, Bergen, Stavanger, TrondheimService: Utvalgte Volvo-forhandlereModeller: Polestar 1 og Polestar 2

Xpeng

Importør: Zero Emission MobilityForhandlere: selges via nett med showroom i utvalgte byer, prøvekjøring via IfService: Div. verksteder inkl. NAF, MecaModeller: G3 SUV, P7 sedan kommer innen sommeren

Disse har meldt sin ankomst i 2021:

Seres og DFSK

Importør: Autoindustri AS (Gill Gruppen)Forhandlere: Trolig riksdekkende (ca. 30)Modeller: Seres 3 og Seres 5, kommer andre halvår 2021

Hongqi

Importør: MotorGruppenForhandlere: Forhandlernett under etablering, mye felles med Mitsubishi / RenaultModeller: E-HS9 luksus-SUV

Kommer kanskje i 2021 eller senere – ikke bekreftet:

Aiways – kommer kanskje 2021, uvisst hvilken organisasjonsform

NIO – har etablert eget norsk selskap og ansatt daglig leder, kun nettsalg

BAIC – foreløpig ingen konkret informasjon

Byton – foreløpig ingen konkret informasjon, men har vært i Oslo flere ganger

Powered by Labrador CMS