Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol

En av veteranene som holder koken på salgsstatistikken. På det jevne i de fleste disipliner.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Avensis

Innledning


Toyota Avensis har vært blant de mest solgte bilmodellene her i landet de seneste årene. I fjor ble det for eksempel registrert 5621 biler (sammenlignet med 7194 Passat). Den er derfor en selvskreven deltaker i testen – selv om den synger på siste verset. I likhet med både Accord og Vectra må denne tro tjeneren tre inn i pensjonistenes rekker i løpet av året.

Det umiddelbare inntrykk når vi setter oss inn ved rattet er at Avensis er den trangeste av testbilene, noe som bekreftes av målebåndet. Kupébredden er 3 cm smalere enn i Passat, hele 7 cm mindre enn i Mondeo – og på dette punktet slåss Avensis med Vectra om sisteplassen.

Benplassen i baksetet er et par centimeter mindre enn i Passat, men hele 11 cm mindre enn i Mondeo. Også bagasjerommets volum er merkbart mindre enn hos de beste av testbilene, men her har den Citroën C5, Saab 9-3 og Peugeot 407 bak seg. Ståhøyden under åpen
bakluke er også beskjeden, her kan barna lære mange nye ord når far skal laste inn feriebagasjen.

Førermiljøet preges av gammelmodig materialvalg, det vil si mye hardplast, og mer tradisjonelt utseende enn hos mange av rivalene – men med lettleste instrumenter og god oversikt. Førersetet kunne gitt bedre lårstøtte, men gir god sidestøtte i ryggen. Midtkonsollen gir grei sidestøtte for høyrebenet, mens venstrefoten må ta til takke med en kort og puslete fothviler.

Avensis har en nydelig motor, fleksibel og forholdsvis rask – selv om den er minstemann i testen henger den meget godt med sine sterkere rivaler i akselerasjonen fra stillestående. Ved akselerasjon i fart, ved lavere turtall, får den problemer. Problemer fikk for så vidt vi også, da vi skulle måle akselerasjon fra 70 til 100 km/t. Testbanen ble for kort! Avensis bruker nemlig over 14 sekunder fra 70 til 100 i femtegear, mens Passat og Saab 9-3 bruker ca. 5 sekunder… I matfatet er D-4D motoren meget nøysom – men som arbeidshest er den tilsvarende lat: Tillatt tilhengervekt er bare 1300 kg, mot 1800 kg hos de beste rivalene.

Hjulopphenget ligger mer i komfortabel enn i sportslig retning, men det makter ikke å dempe alle slag og vibrasjoner. Særlig godt merkes det på fillete asfalt, men det er ikke dramatiske forskjeller fra testkonkurrentene. Selv om styringen er forholdsvis presis, er den for dvask til å gi god tilbakemelding fra underlaget. Alt i alt mener testlaget at kjøregenskapene ligger på det jevne, uten spesiell appell til de kjøreglade.

Pris og forbruk er to positive sider ved Avensis, de negative sider er ikke like åpenbare. Vi har sagt det før: Avensis er en solid bruksbil, mye bil for pengene.

FØRERMILJØ 4,8
Har levd et langt liv, og det synes… Ikke optimal sittestilling.
PLASS I KUPÉ 5,9
Akseptabel førerplass, dårligere i baksetet. Smaleste kupeen.
BAGASJEPLASS 8,0
Bagasjevolum på det jevne. Lav tilhengervekt og nyttelast.
KOMFORT 5,4
Både kjøre- og sittekomfort på det jevne. Noe aks-støy.
PÅ VEIEN 5,0
Langt fra toppen i dag, men lettkjørt. Dvask styring.
MOTORYTELSE 5,0
Kvikk når den får turtall. Håpløs fra 70 til 100 i femtegear.
FORBRUK 8,0
Forholdsvis gjerrig normalforbruk. Testforbruk midt på treet.
SIKKERHET 9,0
Henger godt med, fem stjerner og 35 poeng hos NCAP.
PRIS 10,0
Innertier. Minst motor betaler seg, testens laveste pris.
UTSTYR 7,5
Greit utstyrsnivå, og har navigasjon.
SUM 68,6
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Mazda6
- Opel Vectra
- Peugeot 407- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Volkswagen Passat
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS