-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Når David møter Goliat
Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.
Først publisert i Bil 2/3-2016.
Det er ni år siden Nissan lanserte Qashqai i Norge. Tre år på rad var den mestselgende SUV uansett størrelse, og den har aldri vært dårligere plassert enn nummer fem siden introduksjonen.
Nå er Honda tilbake med HR-V. Også HR-V var i sin tid mestselgende SUV i Norge, men det så langt tilbake som i år 2000. Med ny HR-V utroper Honda Qashqai til HR-Vs hovedmotstander. Kan det gå bra?
DROPPET 4x4
Bare litt fakta først: Honda valgte å droppe firehjulsdrift på HR-V i Europa med liten 4x4 etterspørsel i denne klassen som begrunnelse. I denne sammenhengen betyr det derfor lite at hele 37 prosent av alle som handler ny bil i Norge velger modeller med drift på alle hjul.
Vårt testvalg har derfor kun drift på forhjulene og dieselmotor under panseret. Dieselmotor (120 hk i HR-V og 130 hk i Qashqai) fordi diesel/bensin-andelen for Qashqai er ca 50/50. Honda har nylig lansert dieselvarianten.
Selv om Qashqai er litt større enn HR-V, møter Hondaen konkurrenten med lavere pris og mer fleksibel innredning.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng