-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota Prius: Ledestjernen
Ingen annen produsent har lagt mer ressurser og prestisje ned i å utvikle hybridtekologi enn Toyota.
750.000 Priuser er solgt på verdensbasis, og gjennomslagskraften man har hatt både ovenfor myndigheter og media er imponerende. Til tross for sitt karakteristiske utseende er den ikke særere enn at det er spiselig for mange.
Det som er smart med Prius er at til tross for at teknologien er kompleks er teorien enkel og enkel å forstå.
Kreftene kommer enten fra den 1,5 liters bensinmotoren, eller fra den elektriske motoren. Batteriet blir ladet opp av motoren og energi som genereres gjennom bremsing.
På vår tur over fjellet benyttet vi oss også av funksjonen som gir ekstra motorbrems og samtidig ekstra ladning av batteriet når vi var på vei ned de bratte bakkene. Dermed hadde vi alltid toppet opp batteriet når vi tok fatt på oppoverbakkene igjen.
Det tar litt tid å venne seg til når går bare på strøm og du ruller frem uten en lyd, men vi ble litt overrasket over det høye turtallet som den trinnløse girkassen gir under rask kjøring på vanlig vei.
På minussiden kommer et gammelmodig førermiljø, dårlig styrefølelse, og manglende mulighet for tilhengerfeste. Den er imidlertid godt utstyrt som standard med ryggekamera, navigasjon og parkeringsautomatikk.
Vi hadde liten tro på at Prius ville profittere på kjøreruten vår som var mye landevei og lite bykjøring, men testens den stakk likevel av med testens laveste forbruk på 0,457 l/mil.
Les vår vurdering av:
Peugeot 308 Hdi
BMW 118d Efficent Dynamics
Volkwagen Golf Bluemotion
Ford Focus ECOnetics