-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mazda CX-3: Publikumsvinneren
Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene. Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene.
Mazda CX-3 tok norske bilkjøpere med storm og etablerte seg som en storselger etter bare uker i Norge.
Det er lett å forstå og bilen er lett å bli glad i.
Bra utseende uten å provosere i kombinasjon med god kjøreopplevelse, mange drivlinjevalg, omfattende utstyrt toppmodell til hyggelig pris og et lekkert indre, gjør susen.
Trang
Så får det heller være at Mazda XC-3 egentlig er crossovervarianten av Mazda 2 med mikroskopisk bagasjerom ,og et baksete lite egnet for voksne om de skal sitte der en stund.
I tillegg til å ha best chassis av de fire i testen, har Mazdaen også klart best styring.
Selv om sitteputen ikke kunne forlenges, var det så lett å regulere seg til rett kjørestilling at flere i teamet satt best i CX-3.
Headupdisplay
CX-3 er eneste av de fire med headupdisplay, og selv om jeg har sett headupdisplay med langt mer informasjon og bedre grafikk, er det likevel bedre med enn uten.
Som på alle andre Mazdaer, har CX-3 sentral multimediekontroll. Jeg mener fortsatt at denne løsningen er sikrere enn berøringsskjerm når bilen først er i fart.
At volumknotten for radioen befinner seg på midtkonsollen, gir mer cockpitfølelse enn om den hadde vært plassert ved siden varmeapparatreguleringen.
Den høyt monterte skjermen ser flott ut og har god lesbarhet i dagslys, men i nedblendet tilstand når bilens lys skrus på, blir den grå og trist.
Full LED
Toppversjonen (Optium) har full LED-lyspakke med adaptiv funksjon som betyr at lysene følger rattbevegelsene. Jo bedre lys, dess bedre for trafikksikkerheten.
Flott også med overvåking av kryssende trafikk bak som inkluderer ryggekamera. Men her, som på de andre tre testbilene, blir ryggekameraet skittent og ubrukelig etter bare noen kilometers kjøring på saltede vinterveier.
Optium-modellens Bose lydanlegg løfter inntrykket av at Mazda ønsker å strekke seg mot premium bilopplevelse. Så at bilen ikke har lys i solskjermen og manuelt blendbart speil kan jeg leve greit uten, men verre er det at den adaptive cruisekontrollen mangler køfunksjon.
Styrken til Mazda CX-3 ligger skjult i firehjulsdriften og større motor til samme pris som Toyota C-HR med kun forhjulsdrift. Det er virkelig bra.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota C-HR
- Kia Niro
- Mazda CX-3
- Nissan Qashqai
- Konklusjon
- Testdata og poeng