-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Peugeot 308 1.6 Hdi 92 hk Active
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
På mange måter er 308 en fransk bil som forsøker hardt på å være så tysk som mulig.
Kanskje har det gjort den helt «ok», men det er ikke så mye som skiller den fra mengden. Fransk design er så godt som fraværende. Peugeot har vært en av de bilfabrikkene som har tatt sjanser de siste årene. De har utviklet flere spennende biltyper som stikker seg ut, 308 er ikke en av dem.
Det som helt klart er en av styrkene til 308, er den tidligere høyt berømmede 1,6-liters dieselen som vi også finner i Ford, Mazda og Citroën.
Av en eller annen grunn har Peugeot valgt å beholde en femtrinns girkasse som er akkurat så rørete som fordommene forventer i en fransk bil. Det er synd, for resten av bilen virker absolutt som hel ved.
Førermiljøet er litt rotete, det er ikke helt intuitivt hvor ting sitter, og knapper og brytere kunne vært lettere å betjene.
De fleste av testerne fant en grei sittestilling. Det er god takhøyde, noe som gjør det mulig for voksne å sitte bak, om man ikke er for lang i bena. Støynivået er bra, blant de lavere i testen – det bidrar til komfort. I denne testen fremstår 308 som en «midt på treet-bil» som med en bedre girkasse kunne ha klatret noen plasser oppover.
På veien og i unnamanøvertestene kjører 308 helt på det jevne. Den understyrer som forventet, men girutvekslingen gjør at du noen ganger mister litt av draget oppover girene.
Vår måling av drivstofforbruk viser at 308 utmerker seg i positiv retning.
Peugeot klatrer oppover på statusindeksen, og er et bilmerke som takket være andre biler enn 308 har en god klang blant bilkjøperne.
Pluss:
God motor.
Minus:
Upresis girkasse med bare fem gir.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus