-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Peugeot 308 1.6 Hdi 92 hk Active
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
På mange måter er 308 en fransk bil som forsøker hardt på å være så tysk som mulig.
Kanskje har det gjort den helt «ok», men det er ikke så mye som skiller den fra mengden. Fransk design er så godt som fraværende. Peugeot har vært en av de bilfabrikkene som har tatt sjanser de siste årene. De har utviklet flere spennende biltyper som stikker seg ut, 308 er ikke en av dem.
Det som helt klart er en av styrkene til 308, er den tidligere høyt berømmede 1,6-liters dieselen som vi også finner i Ford, Mazda og Citroën.
Av en eller annen grunn har Peugeot valgt å beholde en femtrinns girkasse som er akkurat så rørete som fordommene forventer i en fransk bil. Det er synd, for resten av bilen virker absolutt som hel ved.
Førermiljøet er litt rotete, det er ikke helt intuitivt hvor ting sitter, og knapper og brytere kunne vært lettere å betjene.
De fleste av testerne fant en grei sittestilling. Det er god takhøyde, noe som gjør det mulig for voksne å sitte bak, om man ikke er for lang i bena. Støynivået er bra, blant de lavere i testen – det bidrar til komfort. I denne testen fremstår 308 som en «midt på treet-bil» som med en bedre girkasse kunne ha klatret noen plasser oppover.
På veien og i unnamanøvertestene kjører 308 helt på det jevne. Den understyrer som forventet, men girutvekslingen gjør at du noen ganger mister litt av draget oppover girene.
Vår måling av drivstofforbruk viser at 308 utmerker seg i positiv retning.
Peugeot klatrer oppover på statusindeksen, og er et bilmerke som takket være andre biler enn 308 har en god klang blant bilkjøperne.
Pluss:
God motor.
Minus:
Upresis girkasse med bare fem gir.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus