-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skoda Octavia 1.6 TDI 105 hk GreenLine
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Den tysk-tsjekkiske utfordreren kommer på det som ofte kalles «den bitre fjerdeplassen».
Skoda kan imidlertid ta med seg vår bekreftelse på at dette er «mye bil for pengene». Octavia fremstår som det den forsøker å være - rommelig, robust, enkel og billig. Samtidig har den en kvalitetsfølelse der den selvsagt flyter godt på mange detaljer som i utgangspunktet kommer fra mer prestisjetunge biler fra samme konsernet.
Det meste er nøkternt i en Octavia, men er du ute etter plass er dette det opplagte valget. Til tross for at den deler plattform med Golf, er bakseteplassen bra, og bagasjeplassen sensasjonell. Om du trodde du måtte ha stasjonsvogn, ta en titt på Octavia som kombi.
For å sitere en av testerne: «Jeg har bodd på hybler som er mindre enn bagasjerommet i denne.». I motsetning til Peugeot kler faktisk Octavia sin femtrinns girkasse. Den står godt til motoren, og gjør at den også er rask fra 0-100.
Samtidig er den i overkant høyt giret i femte, slik at vi måtte finne andre løsninger for å få gjort akselerasjonstesten fra 70-100. Langstrekket på Vålerbanen var ikke langt nok.
Octavia er definitivt satt opp for komfort, ved unnnamanøver på banen måtte vi betydelig ned i hastighet når vi satte fem voksne i bilen. Til gjengjeld fremstår den som harmonisk ute på veien, med god styrefølelse.
Vår testbil var en GreenLine som skal ha fokus på lavt utslipp – kanskje sparer man litt for mye inn på utstyrspakken. Selv om prisen er lav, sitter man igjen med følelsen at den kanskje skulle vært enda litt rimeligere.
Til slutt kaprer den likevel fjerdeplassen, mye på grunn av at den scorer jevnt høyt på det meste, og er suveren på bagasjeplassen. Et lite minus i margen får den fordi den bare har en gammel EuroNCAP-måling der den bare oppnådde fire stjerner.
Pluss:
Enorm bagasjeplass, mye bil for pengene.
Minus:
Lavt utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus