Den virkelig spennende konfrontasjonen på Paris-utstillingen neste uke vil være årets el-summit. Audis e-Tron, EQC fra Mercedes-Benz, og Jaguar I-Pace på samme gulv. For første gang kan de sammenlignes direkte.
Men før vi tar for oss disse tre virkelig viktige bilene i detalj, kan vi slå fast at det blir litt fravær fra årets bilutstilling i Paris. Med aner tilbake til 1898 er den verdens eldste, men nå begynner det kanskje å bli vel ambisiøst å kalle den Mondial de l’Auto.
Det blir litt tynt når Ford, Fiat-merkene, Folkevogn, Nissan, Opel, Volvo, Mini, Infiniti, Bentley og Lamborghini er blitt borte.
Til gjengjeld fyller arrangørene på med motorsykler og med «ny mobilitet».
Det er litt for tidlig å si om vi kan ta disse seksjonene på alvor, eller om de er paniske forsøk på å fylle utstillingshallene.
Til gjengjeld er det ikke for tidlig å fortelle at det blir to debuter her. For første gang får vi en bil fra Vietnam. VinFast har lovet å komme – biler fra en av Vietnams største eiendoms-grupperinger med hjelp fra BMW, Magna og Pininfarina.
Annonse
Den andre debuten blir produksjonsbiler uten sidespeil. Slike vi har sett på konseptbiler i 25 år nå – endelig er de en realitet – flere år etter at regelverket faktisk åpnet for det.
Nok en gang har lastebilene slått personbilene når det gjelder teknisk utvikling.
På tross av mange merker som mangler, vil vi få mange nye modeller der. Den nye 3-serien fra BMW, for eksempel. Det er en viktig modell for München-fabrikken – i fjor representerte den rundt 16 % av totalt salg, med cirka 400.000 enheter.
Det ligger flere elektrifiserte versjoner i denne familien, som nå er i sin syvende generasjon. Så selv om segmentet ikke vokser, vil 3-seriens betydning fremdeles øke på grunn av nye drivlinjer.
Se også opp for den nye X5 – ifølge JATO solgte den 80.000 eksemplarer i første halvår i år. En ny versjon, og sterk rival til nye GLE, vil kunne gjøre den til bestselger i segmentet.
Det er mange som gleder seg til den nye Suzuki Jimny – allerede velkjent hjemme i Japan. At den bare er oppført med tre dører i katalogen kan oppfattes som et handicap, men den vil nok allikevel få betydning i det voksende A-SUV-segmentet.
Nordmenn vil bare ønske å få vite når den kommer som elektrisk eller hybrid! Derfor er den norske importøren foreløpig avventende til å sette den på programmet sitt.
Helt i begynnelsen av oktober kan du nemlig reservere din egen, i E-tense-versjon, på nettsiden. Det vil si 50 kWh batteri og minst 300 km WLTP rekkevidde. For å være ekstra kreativ har importøren lagt reserevasjonsbeløpet på treeren på kr 3.333.
Siden den er bygget på samme plattform som for eksempel Opels Crossland X og nye modeller fra både Citroën og Peugeot, kommer den også som «bil». Med en rekke motorer i utvalget, inntil 155 hk, og åtte trinns automat.
Den nye Touring Sports, med det ny-gamle navnet foran, skal erstatte Auris Touring Sports, og selv om det kanskje ikke er den Toyotaen vi tenker først på i Norge, er fremdeles kompakte stasjonsvogner populære på mange europeiske markeder. Og hos oss selger den bedre enn Prius.
Men størst oppmerksomhet vil åpenbart Mercedes-mot-Audi-mot-Jaguar få.
Det blir selvfølgelig umulig å sammenligne de såkalte kjøreegenskapene – i den grad det er av interesse. Men vi kan fylle ut mange av detaljene nå, og sammenligne de oppgitte papir-spesifikasjonene.
Slik for eksempel:
*Data ifølge den nye WLTP målemetoden
**NEDC målemetode, WLTP ikke oppgitt
Dette behøver man imidlertid ikke reise til Paris for å erfare. Derimot forteller ikke disse tallene noe som helst om hvordan bilene føles inni.
Både Audi og Mercedes ble møtt med en viss skuffelse over at el-bilene deres så ut som at gamle Rudolf Diesel eller kollega Nikolaus Otto ville vært svært så komfortable med å se en av sine skapninger nede i maskinrommet.
Det ser med andre ord ikke ut som om noen av disse bilene har utnyttet de muligheter som ligger i layout av elektriske komponenter.
Jaguaren er derimot meget mer cab-forward og det vi allerede vet om den er blant annet at den har et tiltrekkende interiør med veldig god plass i alle retninger.
Det som skal bli virkelig spennende å se er om tyskerne har hentet ut noe av de volum-fordelene eldrift i teorien byr på, eller om vi fremdeles skal kjøre en gammel bil, som tilfeldigvis er drevet av elmotorer.
På tross av fraværende deltakere: Paris-utstillingen vil være viktig også i år.