-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Spionbilder BMW iX3
Her er BMWs Neue Klasse på veien
BMW skal fra 2025 lansere en rekke nye elbiler under paraplyen Neue Klasse. Her er en tidlig prototyp på testtur.
Neue Klasse skal som navnet indikerer bygges på en helt ny 800-volts plattform som er skreddersydd for elbiler. Det innebærer også en ny type sylindriske batterier som ifølge BMW skal være 30 prosent mer effektive enn dagens. Det kan spare vekt, eller det kan gi økt rekkevidde – alt etter behov.
Første modell i Neue Klasse skal på markedet i 2025 og blir en sedan som trolig får betegnelse i3 nå som den originale i3 er ute av produksjon. Men modellen på disse bildene ligger ikke langt bak i køen – en mellomstor SUV.
Trolig får den betegnelse iX3 og vil ta over for modellen som må kunne kalles en mellomløsning siden den kun leveres med bakhjulsdrift. En ny X3 med fossile drivlinjer skal lanseres neste høst/vinter, men elbilen ligger noen måneder bak denne.
Nytt designspråk
Mens dagens elbiler fra BMW designmessig skiller seg lite fra sine fossile søsken, blir situasjonen en annen med Neue Klasse. BMW valgte jo unik design da de lanserte den originale i3, og konseptet de viste i München tyder på at de vil tilbake i det sporet.
Selv om bilen på bildene er godt kamuflert ser vi at den får en front som skiller seg fra dagens BMW SUV-er og som helt klart henter designtrekk fra Vision Neue Klasse som debuterte i München i september. Vi ser også at den progressive «knekken» mellom hjulbuene er med videre.
BMW har gitt uttrykk for at Neue Klasse markerer en ny designretning som utnytter plassbesparelsen fra elektrisk drivlinje til å gi mer aerodynamisk design og bedre innvendig plassutnyttelse.
50 prosent av salget
Foreløpig har vi ingen interiørbilder, men BMW har lovet et headup-display som strekker seg tvers over frontruten som i konseptet, samt selvkjøring på SAE Level 3 hvilket innebærer at sjåføren kan drive med andre ting så lenge han sitter bak rattet klar til å gripe inn på kort varsel (i markeder hvor dette tillates).
De første Neue Klasse bilene skal produseres ved en ny fabrikk som er under bygging i Debrecen i Ungarn, og BMW lover minst seks Neue Klasse modeller i løpet av de kommende 24 månedene etter produksjonsstart. Det forventes at disse vil utgjøre minst femti produsent av BMW-salget innen 2030. Senere skal bilene også bygges ved BMWs øvrige anlegg.
På batterifronten samarbeider BMW med CATL og Eve Energy som begge skal bygge gigafabrikker i Østen og Europa – hver med en samlet årsproduksjon på 20 GWh. Nylig tegnet BMW Group også kontrakt med nok en partner, AESC, som for tiden bygger en battericellefabrikk i USA med en initial kapasitet på 30 GWh.