Vil Grande Panda makte å gjøre Fiat synlig i det norske trafikkmiljøet igjen?

Relanserer en av Fiats mest ikoniske modeller

Fiat vender tilbake med Panda

Hvis ikke Fiat lykkes med Grande Panda i Norge kan de like godt stenge butikken. Men når kommer 4x4 som gjorde Panda så unik?

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonsdirektør Stein Pettersen under lanseringen av Fiat Grande Panda:

– Den har ikke tretthetsvarsler, men det trenger den ikke for man blir ikke trøtt av å kjøre Panda! Og det fortsetter: – Kjekt med en bil man blir glad for å se på tunet.

Endelig var det klart for å slippe løs Fiat Grande Panda i Norge, en fire meter lang og ganske firkantet italiener som tydelig hinter til den opprinnelige Pandaen fra 1980 og formgitt for å skille seg ut i trafikkbilde ved både å være sjarmerende og annerledes.

Først og fremst funksjonell

– Panda skal først og fremst være funksjonell, påpeker importørmerkesjef Harald Svindseth. Til funksjonaliteten hører 4,5 meter innebygd kabel på en snelle i fronten for gate- og hjemmelading. Bare å dra den ut og plugge i laderen. Mer om dette senere.

Med Panda på plass har Fiat nå tre modeller å selge i Norge. De to andre er ikonet 500 med historie tilbake til 1957, en kafesjarmør gjennom flere år, ikke minst på grunn av det enorme soltaket som nærmest gjør den til en kabriolet. Så den mer anonyme 600, alle tre med elektriske drivlinjer. Politiske avgiftsprioriteringer gjør variantene med fossile drivlinjer usalgbare. 

Billig er Grande Panda også. Den rimeligste varianten i Norge (Icon) koster 249.900 kroner inkludert leveringskostnadene, men så langt ser det ut til at 95 prosent av kjøperne legger på 25 000 kroner og oppgraderer til toppmodellen La Prima. Selv med vinterhjul havner prisen under momsgrensen i 2026 på 300 000 kroner.

Den har ikke tretthetsvarsler, men det trenger den ikke for man blir ikke trøtt av å kjøre Panda!»

Kommunikasjonsdirektør Stein Pettersen

Hvite stålfelger som tilvalg

Apropos vinterhjul: Der billigbiler gjerne kommer med svarte stålfelger dekket med kapsler (Icon gjør det), er 205/50 på 17-tommere i aluminium standard på La Prima. Men hvitlakkerte stålfelger leveres som tilvalg! Hvem andre enn Fiat våger det?

Utvendig nærmest renner Grade Panda over av henvisninger til ur-Pandaen, detaljpimpet som den er med navnet Panda presset inn i fordørene på begge sider og støpt i plast langt nede på høyre side av bakluka ved siden av FIAT innpresset med store bokstaver på venstre halvdel av selve bakluken. De fire gamle Fiat-stripene går igjen rundt hele bilen. La Primera-pakken inneholder dessuten solide rails på taket. Sånn sett ser Panda langt dyrere ut enn den faktisk er. 

Likhetstrekk med Jeep Avenger

Med tanke på at den er sluttført av designsjef Francois Leboine i Centro Stile Fiat, mannen som i sin forrige jobb streket opp konseptet til Renault 5, dras tankene heller til kun åtte centimeter lengre Jeep Avenger når de to betraktes på litt avstand. Selv om begge har opphav i Italia produseres Avenger i Polen mens Grande Panda for det europeiske markedet skrus sammen i Serbia.

En liten innvendig detalj har Fiat rappet ideen til fra halvbroren Avenger, en miniatyr av 1980-modellen, her kjørende på høyre halvsirkel på skjerminnrammingen. Den observante vil ganske raskt se at rammen henviser til den historiske testbanen på taket av Lingotto-fabrikken i Torino.

Plass til mange og mye

Setene foran med høydejustering på begge sider på toppmodellen, ser ikke bare flotte ut med «PANDA MADE WITH LOVE IN FIAT» preget inn i seteryggene, men de er faktisk gode å sitte i. Her er også en ganske stor boks mellom setene og en ganske hylle under det øvre av de to oppbevaringsrommene i dashbordet til eksempelvis å legge fra seg telefonen. Dette øvre rommet med navn bambox er laget av 33 prosent ekte bambusfibre.

Selv om skjermene ikke akkurat framstår som prangende (10 tommer stor instrumentskjerm mens navi/informasjonsskjermen bare er ørlite større), er det greit å finne fram i menyene – og takk og pris – irriterende varsler slås enkelt av med to fysiske knapper. Ryggekameraet fungerer bedre enn prisen på bilen indikerer.

Klimaanlegget, standard på La Prima, styres via fysiske knapper.

Kantet form gir god plass i baksetet, her sittes det ganske høyt over batteripakken uten å skalle hodet i taket, og ved å justere opp setene foran noen få centimeter blir det god plass til føttene under dem.

Panda har belter til tre passasjerer bak, men ikke plass til mer enn to voksne annet enn som alternativ til taxikø for venner på nyttårsaften.

Kan ikke ta ut setene

Kantet form gir god plass i baksetet, her sittes det ganske høyt over batteripakken uten å skalle hodet i taket.»

La Prima er likevel lang unna like praktisk som ur-Pandaen hvor setene kunne legges ned så to kunne sove i bilen, eller de kunne tas ut og brukes som campingstoler. Denne løsningen som sikkert var for kostbar å produsere forsvant allerede ved første oppgradering.

For Fiat som for andre gjelder noen spareregler. Det 40/60-splittede baksetet har ikke midtarmlene eller skiluke, så lange gjenstander må opp på taket. For øvrig sluker bagasjerommet 361, men mangel på dobbelt gulv gir umbrakoform på det 1 315 store lasterommet når ryggene legges ned.

At piskantennen på taket koster mindre å produsere enn en finne synes uforklarlig, men den ser i det minste billigere ut – og det er kanskje hele hensikten?

140 resirkulerte kartonger

For å holde prisen nede, og naturligvis for å framstå som miljøvennlig, er deler av interiøret laget med 140 resirkulerte drikkekartonger.. Noen kroner spares også på å fjerne speilene i solskjermene og bruke manuell nøkkel i startlåsen, men bilen har elektrisk styrte vinduer og speil, og den norske La Prima-pakken inneholder varme i ratt og seter samt varmetråder i hele frontruta.

I Stellantis Smart Car-plattformen som Panda så langt deler med Citroën C3/C3 Aircross og Opel Frontera, ligger noen begrensninger i batteristørrelse og ladekapasitet.

Batteriet på 43,8 kWt netto, LFP (litium jernfosfat) holder ikke til mer enn 322 km i sommertemperatur og lader ganske sakte, men er til gjengjeld rimelig å produsere samt langt mer robust og tåler derfor flere ladefrekvenser enn NMC-batteriene (nikkel/mangan/kobolt).

Ladekabel i grillen

DC-ladekapasitet oppgis til 100 kW og AC-kapasiteten til 7,4 kW som lades enten via den vanlige ladeporten, eller mye smartere via ladekabelen i front. Så vidt vites er Grande Panda eneste bilmodell med denne løsningen. Den 4,5 meter lange kabelen er lett å dra ut og glir enkelt inn og skjules bak luke i grillen. 

Panda kan utstyres med 11 kW hjemmelader, men da mister man den smarte ladekabelen i front, så å oppgradere framstår som lite smart.

Ute på veien oppleves Panda som en langt større bil en den faktisk er og La Prima duger til langt mer enn nærtransport. Å kjøre landet både på tvers og langs byr ikke på noe problem, om det ikke gjøres hver dag. Oppsettet heller sterkt mot det komfortable for med 122 hk kan du bare glemme å legge turen via Rudskogen. 

Husk likevel a VW Golf GTI, noe av det mest sportslige man kunne kjøpe noen tiår tilbake, hadde opprinnelig mindre motoreffekt enn Panda

Når kommer firehjulsdrift?

Den presise og lette styringen og det kantede karosseriet med god utsikt til alle sider gjør Panda til en drøm å håndtere i tett bytrafikk. Der nesten alle andre biler starter med regenereringen av, er den i Panda på i startøyeblikket og må fysisk slås av om det ønskes.

Men når kommer Panda med firehjulsdrift? Vi spør fordi Fiat nettopp er så kjent for den firehjulsdrevne Pandaens klatreegenskaper og evne til å a seg fram på ganske dårlig underlag. Med tanke på at mer enn to av tre som handler nytt velger en variant som trekker på alle fire, vil en rimelig firehjulsrekker enkelt kunne bli fremtidens bilvinner i Norge. Suzuki og Toyota har slike på vei, Renault 4 kommer trolig med 4x4, og det er aldri godt å vite hva kineserne finner på i morgen.

Så en Panda med 4x4 og priset rett under 300 000 kroner bør være entusiastenes drøm.

Siste 42 Fiat Panda, alle 4x4, ble registrert i 2017, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Enkelt blir det ikke igjen å løfte et merke som i mange år gikk for «lut og kaldt vann». Fiats brokete historie i Norge inneholder ikke mindre enn sju importører de siste 30 årene ifølge nåværende importør Bertel O. Steen. 

OPPSUMMERT

Fiats mest interessante nyskapning det siste tiåret kan igjen løfte Fiat til å bli et interessant merke i Norge, særlig om og når den kan leveres med 4x4.

Fiat Grande Panda

Pris fra*Kr. 238 900
Pris testbil*Kr. 269 800
MotortypeEl/113 hk/122 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t11,5 sekunder
Toppfart132 km/t
Batteri, LFP - netto/brutto43,8/44,0 kWt
Lading DC/AC100 kW/7,4 (11) kW
Ladefart 10-80%27 min
Strømforbruk (WLTP)16,7 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP)320 km
Dimensjoner (L/B/H)400/176/157 cm
Akselavstand254 cm
Bilvekt1 461 kg
Bakkeklaring16,0 cm
Tilhengervekt550 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak361 - 1 315 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. * Ex frakt/levering.

 

Fiat Grande Panda – urban og med massevis av sjarm.
Eneste småbil med ladekabel innebygd i grillen.
Bare å trekke ut og koble til laderen.
Dette ser bedre ut en bilens pris indikerer.
Enkel instrumentering, men mer enn godt nok.
Logo sanset inn i bakluka.
Og Panda festet til bakluka.
Mange fysiske knapper og praktisk hylle på passasjersiden.
Fint med bambuselementer i oppbevaringsrommet.
Første generasjon Panda på rammen rundt skjermene
Penger å spare på å bruke nøkkel.
Bra ryggekamera og stor nok skjerm til å se godt bakover.
Stort bagasjerom, men bare ett nivå på gulvet.
Tydelig hilsen fra Fiat i seteryggene.
Det som ikke får plass på dashbordet monteres i taket.
Hvite stålfelger som tilvalg.
Mulig å forsterke utstansingen av navnet med svarte bokstaver.
Førsteutgaven i oppgradert versjon. Bak en Fiat 500 A fra 1927.
Powered by Labrador CMS