-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
TEST: MG4 Trophy Extended Range
Best blant de billige?
Rekkevidde henger som oftest sammen med pris. MG4, nå også med firehjulsdrift, er unntaket og kanskje det beste kjøpet blant de rimeligste bilene.
Først publisert i BilAutofil nr. 1-2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Etter nærmest å ha gått i dvale, er flere av de kinesiske merkene tilbake, og størst av dem i 2023 ble MG med god margin til Polestar og BYD fra verdens største bilproduserende land som de neste på OFVs registreringsstatistikk.
Og forklaringen er enkel: Sterkt forhandlernett som håndterer greie biler for folk flest til hyggelige priser.
Nå også med 4x4
Og enda hyggeligere: nå leveres MGs bestselger også med rekkevidde du tidligere bare kunne drømme om i rimelige elbiler i kombinasjon med firehjulsdrift. MG lanserte først MG4 i to bakhjulsdrevne varianter, men før snøen gjorde høst til vinter var Trophy Extended Range 4x4 på plass, priset til 366.100 kroner før frakt og leveringskostnader. Om ikke 245 hk er nok, er det bare å bla opp 16 nye lapper for 190 ekstra hk, men med mindre batteri og igjen kortere rekkevidde.
(saken fortsetter)
Så den optimale kombinasjonen etter min mening handler om 245 hk, AWD og 520 oppgitte rekkeviddekilometer, som i test på nullføre viste seg å holde til litt over 400 km med 17,5 kWt i testforbruk per 100 km.
Med lengde på 4,29 meter er MG4 på størrelse med ZS, MGs historiske bestselger i Norge, men MG4 bærer i seg litt mindre SUV-preg og er mer som kombi samtidig som den bygges på en mer moderne plattform.
Kan forbedres
MG4 mangler fortsatt mye på å være perfekt, Kineseren kunne hatt bedre seter og den praktiske ladefarten kunne vært mye høyere på hurtigladestasjoner. Men da ville prisen neppe vært like hyggelig.
MG4 framstår som et greit alternativ for det store flertallet av bilkjøperne som først og fremst leter etter en ikke altfor stor bil for å dekke de hverdagslige transportbehovene uansett vær og føreforhold – og som verken bryr seg om bilens opphav etter merkevarens status
Derimot bør MG snarest rydde opp i jungelen av ulogiske valgmuligheter på en skjerm med lang responstid og dårlig oppløsning. Altfor mange av hverdagslige brukerfunksjoner krever mye skjermoppmerksomhet og ditto mindre oppmerksomhet på det som skjer på veien. En slik opprydding handler mer om vilje og kunnskap enn om kostnader.
For prisbevisste
Når jeg først har liret av meg det som står øverst på minus-lista, skal jeg være den første til å liste opp MG4 som et greit alternativ for det store flertallet av bilkjøperne som først og fremst leter etter en ikke altfor stor bil for å dekke de hverdagslige transportbehovene uansett vær og føreforhold – og som verken bryr seg om bilens opphav etter merkevarens status.
Har du 30 mils vei til hytta, kommer MG Trophy Extended Range til kort fordi få førerseteinnstillinger gjorde meg sliten i både bein og armer. Faktisk er passasjersetet bedre å sitte i over lange strekninger.
245 hk er passe
245 hk passer bilen perfekt. Jeg betviler riktignok oppgitt sprint til 100 km/t på 3,8 sekunder, det må i det minste være med rullende start, men samtidig er bilen såpass rask at slike akselerasjonstall har mer teoretisk enn praktisk betydning.
Bakkeklaring på 15 cm gjør ikke MG4 med AWD til noen terrengbil, men gir tilstrekkelig framkommelighet når vinteren framstår slik den nå gjør i store deler av landet.
Selv om vekten begrenses til 500 kg noteres pluss i boka for at MG4 trekker tilhenger.
MG4 Trophy Extended Range
Pris fra* | Kr. 273 000 |
Pris testbil* | Kr 366 100 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | hk ikke oppgitt |
Motor bak | hk ikke oppgitt |
Samlet ytelse | 245 hk/350 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,8 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri | 74,4 kWt |
Lading DC/AC | 144/11 kW |
Ladefart 30-80% (test) | 38 min |
Strømforbruk 100 km (oppgitt/målt) | 18,0/17,5 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 520 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 429/184/152 cm |
Akselavstand | 271 cm |
Bilvekt | 1 751 kg |
Nyttelast | 383 kg |
Bakkeklaring | 15,0 cm |
Tilhengervekt | 500 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 363 - 1 165 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) |
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering. |
-
Kommer Austin tilbake? Merket er solgt
Gøyal auksjon hos Iconic Auctioneers nylig. På den ene siden en Metro 6R4, på den andre siden: rettighetene til Austins merkevarenavn.
-
MG-tradisjoner fornyes
Det var en gledelig overraskelse da kinesiske MG viste en åpen to-seter, Cyberster, i 2021 og satte den i produksjon. Nå utvikler de oppskriften videre.
-
Hvem skulle trodd? MG er 100!
I 2005 var MG en del av Rover og på vei inn til offentlig administrasjon. Den 7. april opphørte produksjonen og den gamle Abingdon-fabrikken ble McDonalds kontor. Men: under over alle under, på Retromobile-utstillingen kunne MG starte en årelang 100-årsfeiring med et imponerende tilbakeblikk.
-
MG med nyheter og bekreftelser
I Norge har MG hatt en eventyrlig utvikling siden lanseringen av deres første elbil. I Genève viser det kinesiske merket at det er mye mer i vente.
-
MG med overklasse
I England fortelles det nå at MG er på vei inn der med et premium-merke som skal hete IM. Samtidig bekrefter MG i en pressemelding at vi får møte det nye merket på Genève-utstillingen allerede til uken.
-
Folkelig suksess
MG kom fra intet i 2020 og billigbilen ZS ble landets åttende mest kjøpte bilmodell i lanseringsåret. Nå er MG4 Electric her med bra rekkevidde og fortsatt så billig at tilgangen på biler bestemmer graden av suksess.
-
MGB i nye versjoner
Hva skal man si om Frontline Cars? På den ene siden restaurerer de, og bygger om, MG-modeller fra den tiden vi snakker Midget og MGB. På den annen side er et av ombyggingstilbudene å rive ut hele drivlinjen og erstatte den med batterier og elmotorer.
-
MG viste muskelbiler på Goodwood
Den har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet, men sist helg avduket MG sin nye muskelbil på Goodwood, akkompagnert av et nytt konsept.
-
Også MG henger seg på mikrobølgen
Vi har vært borti noen mikrobiler i det siste. En åpenbar løsning på storby-utfordringer av den typen vi ikke har i Norge. Derfor er ikke disse bilene veldig aktuelle for det norske markedet.
-
MG lover sportsbil i 2024
For to år siden ga MG signaler om at de skulle bygge en ny sportsbil, og på årets Shanghai-utstilling avslørte de at Cyberster er klar for lansering i 2024.