-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi møtte på Oslo Motor Show:
Spinnvill ganger to
Hva gjør man hvis man har en 18 liters to-takts V16 motor på gården, midt inne i en festival som kaller seg Vestlandets Heftigaste? Man fyrer den opp selvfølgelig. Festivalattraksjonen er jo tross alt, blant annet, svart røyk!
Allerede for ti år siden kunne NRK Vestland fortelle at Rånekongen hadde abdisert. Jan Egil Kristiansen, den gang 39 år, hadde da gått gjennom 4-500 biler, men begynte å foretrekke å kjøre tur eller skru biler med de tre sønnene sine.
Men det er åpenbart at han klarte ikke å holde henda helt unna kake-fatet.
Det var i hvert fall han som fant en forbausende brukbar Detroit Diesel motor. En motor som opprinnelig hadde vært en del av nødaggregatet på Ullevål Sykehus, deretter hadde den gjort tjeneste både i en grube og i noe industrisammenheng før den kom til virkelige connaisseurer i Førde.
Forresten den eneste V16 på Oslo Motor Show i år, og nesten den eneste to-takteren også – i hvert fall på fire hjul.
Men den sto ikke på hjul den sommernatten noen fikk den gode ideen å få den til å gå.
En selvsagt ting for en festival som markedsfører seg som den heftigste av dem alle i Norges heftigste region, der slagordene blant annet er spinnvill, gal og svart gummi med Feit musikk og enda feitere folk.
At det kom liv i alle seksten inspirerte Endre Trå – ikke akkurat feit! – til de grader at han dyttet til side sitt forholdsvis fantastiske traktorprosjekt.
Trå har åpenbart falt i den samme Miraculix-gryta som de andre sentrale festival-folkene.
Kjøretøyet hans var i hvert fall egentlig en ganske sivilisert Fordson fra 1950, men forlenget og med adskillig mer maskin enn den opprinnelig var beregnet for. En 420 hester dumper-motor!
Den debuterte på et stort traktortreff arrangert av gammelbilklubben på Voss, der Endre bor og jobber som lastebilmekaniker.
Originalmotoren fra traktoren er forresten på vei over til en buss som klubben holder på å sette i stad.
- Her utnytter vi alt, sier klubbens Sigbjørn Rognebakke, men det er vel ikke sikkert han ville godkjenne Trå sitt nyeste prosjekt – enda fantastiskere enn traktoren – som ekte Historisk Køyretøy.
I gamle dager bygde Edw. Gjølberg og noen andre en spesialracer som inneholdt deler fra så mange forskjellige biler at den selvfølgelig ble døpt Masserarti.
Den bilen Trå og hele Trøkk n’Truck festivalen tok med seg til Oslo Motor Show er om mulig enda mer Masserarti – men de har døpt den om til The Devil, for enkelhets skyld.
Sentrum er selvfølgelig motoren. Egentlig en genial motor, GM-konstruksjon, moduloppbygd lenge før noen kunne stave modul. Her er det massevis av identiske deler, manifoldene og blåseren (siden den var en totakter trengte den en kompressor) kan monteres på høyre eller venstre side og sylinder-dimensjonene er identiske for alle motorene i serien – fra den en-sylindrede til V24-versjonen.
Nå sitter den oppi en ramme fra en 1970 Scania-buss og yter et sted mellom 750 og 900 hk, har et dreiemoment på 3.000 Nm og som gir seg på 2.100 omdreininger.
Da må han like denne bedre enn noe annet han har holdt på med.
Foraksel, girkasse og clutch er også gamle Scania-deler. Clutchen er selvfølgelig dimensjonert for noe mindre enn 3.000 Nm.
- Der må jeg være forsiktig, sier Endre.
Men når det er liten vekt over bakhjulene kan man jo også bruke spinnende hjul som en slags clutch, og få med seg formidable mengder svart røyk som ren bonus.
Aller bakerst finner man restene av en 35 Dodge.
- Et skogsvrak fra Østlandet, forteller han. Også her merker vi dette med at intet går til spille. Vraket kunne aldri blitt til noe, men som kontor for Scania/Caterpillar-doningen (den har en Caterpillar front) fungerer den glimrende.
Med et dashbord som inneholder termometer for kjølevann, oljetrykkmåler og et manometer.
- Jeg har salgsmelding på Dodgen også, forteller han.
- Så dersom jeg skulle prøve å få skilter på den er alle dokumentene på plass, men jeg er ikke sikker på om det er en god idé for det.
Han mener han har brukt 5-6 måneder på denne, fått hjelp av kompiser – og masse hjelp av faren som både har dreibenk og tekniske kunnskaper – og han har nok lagt noen tegninger.
- Men jeg visste hele tiden hvordan jeg ville ha den, sier han.
Men når jeg spør de andre som er med på turen, de som arrangerer Trøkk n’Truck festivalen, (www.tntforde.no) kan de ikke love 100 prosent at det er denne som blir hovedattraksjonen på festivalen neste år.
- Det er alltid muligheter for at det dukker opp noe enda heftigere, sier Jan Egil Kristiansen.
Regn med at jeg kommer for å sjekke. Datoene er 31. juli til 2. august.
Mer fra Oslo Motor Show:
-
Selge, ikke vise!
-
Oij - oij, så rosa!
-
Trafikkulykke på høyt nivå
-
Kontakt med den store verden
-
Riktig barneoppdragelse
-
Bildekor 4.0
-
- Tydelig at motor-miljøet i Norge trenger en årlig fest som Oslo Motor Show
-
Mye mer enn bare Tesla Killer
-
Titusener har gjestet Oslo Motor Show
-
Historiske godbiter på Oslo Motor Show
-
Er dette Fords neste storselger?
-
Tre dagers motorshowfest
-
Hypersportsbilen AMG One på plass
-
Gokart for Alle på Oslo Motor Show
-
Legenden som aldri ble født