-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Peugeot 308: Referansen
Peugeot har med sine HDi-motorer vist seg å være et merke med relativt lavt forbruk blant hverdagsbilene.
Den som følger med på tv-reklamen har muligens sett en film som utroper Peugeot til verdensrekordholder i lavt forbruk.
Under testing i Australia skal den ha kjørt 2020 kilometer på en tank diesel, noe som gir et snittforbruk på 0,33 liter per mil.
Vi må fastslå at vår del av Norge nok var mer kupert – og at vi aldri var i nærheten av å oppnå den type resultater.
Vår 308 er utstyrt med Peugeots EMG-gikasse. Det betyr i praksis en elektronisk styrt manuell kasse som over fire prosent lavere forbruk enn med en tradisjonell femtrinns gearkasse.
Etter anbefaling fra importøren valgte vi å kjøre bilen primært ved å gire den med spakene på rattet. Det gir definitivt best flyt i kjøringen.
På den negative siden bemerkes enkle dørpakninger som gir en litt kjip lyd når du slår igjen døra og et hjuloppheng som ikke henger helt med når det blir presset.
Bilen har lett for å steppe sideveis på dårlig underlag. 308 kommer best til sin rett når man skal spise mange mil på gode veier. Da sitter du med en klar følelse av å kjøre en større bil enn det du faktisk gjør. Våre målinger viste et snittforbruk på 0,530 liter pr mil.
Les vår vurdering av:
Peugeot 308 Hdi
BMW 118d Efficent Dynamics
Volkwagen Golf Bluemotion
Ford Focus ECOnetics