Porsche 911 Targa 4 GTS

Oppdatert Porsche 911

Siste skanse elektrifiseres

Det satt langt inne, men nå introduserer Porsche hybride alternativer også i 911-serien. Ikke for å spare drivstoff, men for å spisse ytelsene.

Publisert Sist oppdatert

Ja da, jeg vet at 718-familien fortsatt ikke er strømførende, men det drøyer ikke lenge før du får se dem som rene elbiler – det har vi fått klare indikasjoner på gjennom konseptene de har vist samt renderinger og spionbilder. https://www.bilnorge.no/718-boxster-artikler-med-video-boxster/her-er-porsches-elektriske-boxster/4061766

Porsche har i mange år sagt at 911 er siste modell som skal elektrifiseres, men nå er tydeligvis tiden moden – i det minste for noen av de mange modellvariantene.

Starter ned GTS

For de mest konservative vil nok dette føles som nok en kamel å svelge etter at turbo ble innført på det meste av porteføljen for noen år siden. Kanskje de mest turbulente endringene siden de luftkjølte boxerne ble parkert på 90-tallet.

Men fortsatt er det gode muligheter for dem som ikke ønsker «batteribil» – i første omgang er det kun GTS-variantene av Carrera og Targa som nå utstyres med en mild hybrid drivlinje, og du slipper å anskaffe deg ladeboks.

Eksisterende modeller av Turbo, Turbo S og GT RS3 fortsetter uendret videre, skjønt Turbo-variantene blir oppdatert på et senere tidspunkt, og det forventes at Turbo S også får en hybrid-løsning for å maksimere effekten.

Kompakt og lett

Veil. priser Porsche 911

911 Carrera1.909.404
911 Carrera GTS2.441.314
911 Carrera Cabriolet2.108.945
911 Carrera GTS Cabriolet2.644.088
911 Carrera 4 GTS2.552.397
911 Targa 4 GTS2.760.999
911 Carrera 4 GTS Cabriolet2.750.320

Den elektrifiserte drivlinjen som Porsche kaller T-Hybrid, består av en kompakt elmotor som er integrert i den standard 8-trinns dobbelclutch girkassen. Motoren bidrar med 54 ekstra hester til 3,6-literes boxeren som i utgangspunktet yter 485 hk. Samlet effekt blir dermed 541 hk med maks dreiemoment på 610 Nm – en økning på 61 hk fra forgjengeren.

Det er også integrert en elektrisk turbo som trår til med ekstra boost for kjappere respons ved lave turtall. Mens elmotoren regenerer bremsekraft, henter den elektriske turboen effekt fra eksosen. Energien lagres i et kompakt 400 V batteri med kapasitet på 1,9 kWt. Hele hybridsystemet veier 50 kg som mer enn kompenseres av den ekstra effekten.

For Carrera GTS oppgir Porsche 0-100 km/t akstid på tre blank og toppfart på 312 km/t.

Øvrige endringer

Porsche har også oppgradert 911 Carrera som nå yter 394 hk med maks dreiemoment på 450 Nm. Denne har en 3,0-liters boxer.

Øvrige endringer på de oppgraderte 911-modellene er ny innmat i hovedlyktene som nå inkluderer kjørelys og LED matrix. Også baklyktene er nye i tillegg til små karosseridetaljer som skal sørge for bedre aerodynamikk.

Instrument-panelet er for første gang heldigitalt, i den utgående modellen varr den sentralt plasserte turtelleren analog. Og for første gang er en start-knapp standard – selvsagt montert til venstre for rattet på typisk Porsche-maner.

De nye modellen kan bestilles, og norske priser er som følger.

Nye Porsche 911 Targa og Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Targa 4 GTS
Porsche 911 Carrera GTS Cab
Porsche 911 Carrera GTS Cab
Porsche 911 Carrera GTS Cab
Porsche 911 Carrera GTS Cab
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche T-Hybrid
Porsche T-Hybrid
Porsche T-Hybrid

Powered by Labrador CMS