-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Porsche 911 Targa 4 GTS](https://image.bilnorge.no/4099534.webp?imageId=4099534&width=960&height=548&format=jpg)
Oppdatert Porsche 911
Siste skanse elektrifiseres
Det satt langt inne, men nå introduserer Porsche hybride alternativer også i 911-serien. Ikke for å spare drivstoff, men for å spisse ytelsene.
Ja da, jeg vet at 718-familien fortsatt ikke er strømførende, men det drøyer ikke lenge før du får se dem som rene elbiler – det har vi fått klare indikasjoner på gjennom konseptene de har vist samt renderinger og spionbilder. https://www.bilnorge.no/718-boxster-artikler-med-video-boxster/her-er-porsches-elektriske-boxster/4061766
Porsche har i mange år sagt at 911 er siste modell som skal elektrifiseres, men nå er tydeligvis tiden moden – i det minste for noen av de mange modellvariantene.
Starter ned GTS
For de mest konservative vil nok dette føles som nok en kamel å svelge etter at turbo ble innført på det meste av porteføljen for noen år siden. Kanskje de mest turbulente endringene siden de luftkjølte boxerne ble parkert på 90-tallet.
Men fortsatt er det gode muligheter for dem som ikke ønsker «batteribil» – i første omgang er det kun GTS-variantene av Carrera og Targa som nå utstyres med en mild hybrid drivlinje, og du slipper å anskaffe deg ladeboks.
Eksisterende modeller av Turbo, Turbo S og GT RS3 fortsetter uendret videre, skjønt Turbo-variantene blir oppdatert på et senere tidspunkt, og det forventes at Turbo S også får en hybrid-løsning for å maksimere effekten.
Kompakt og lett
Veil. priser Porsche 911
911 Carrera | 1.909.404 |
911 Carrera GTS | 2.441.314 |
911 Carrera Cabriolet | 2.108.945 |
911 Carrera GTS Cabriolet | 2.644.088 |
911 Carrera 4 GTS | 2.552.397 |
911 Targa 4 GTS | 2.760.999 |
911 Carrera 4 GTS Cabriolet | 2.750.320 |
Den elektrifiserte drivlinjen som Porsche kaller T-Hybrid, består av en kompakt elmotor som er integrert i den standard 8-trinns dobbelclutch girkassen. Motoren bidrar med 54 ekstra hester til 3,6-literes boxeren som i utgangspunktet yter 485 hk. Samlet effekt blir dermed 541 hk med maks dreiemoment på 610 Nm – en økning på 61 hk fra forgjengeren.
Det er også integrert en elektrisk turbo som trår til med ekstra boost for kjappere respons ved lave turtall. Mens elmotoren regenerer bremsekraft, henter den elektriske turboen effekt fra eksosen. Energien lagres i et kompakt 400 V batteri med kapasitet på 1,9 kWt. Hele hybridsystemet veier 50 kg som mer enn kompenseres av den ekstra effekten.
For Carrera GTS oppgir Porsche 0-100 km/t akstid på tre blank og toppfart på 312 km/t.
Øvrige endringer
Porsche har også oppgradert 911 Carrera som nå yter 394 hk med maks dreiemoment på 450 Nm. Denne har en 3,0-liters boxer.
Øvrige endringer på de oppgraderte 911-modellene er ny innmat i hovedlyktene som nå inkluderer kjørelys og LED matrix. Også baklyktene er nye i tillegg til små karosseridetaljer som skal sørge for bedre aerodynamikk.
Instrument-panelet er for første gang heldigitalt, i den utgående modellen varr den sentralt plasserte turtelleren analog. Og for første gang er en start-knapp standard – selvsagt montert til venstre for rattet på typisk Porsche-maner.
De nye modellen kan bestilles, og norske priser er som følger.
-
Porsche 911 med ny verdensrekord
En Porsche 911 med racerfører Romain Dumas bak rattet klatret til topps på verdens høyeste vulkan.
-
Eksklusiv 911 uten restriksjoner
Porsche tilbyr et eksklusivt opplag av 911 uten restriksjonene i GT3-reglementet. Men du kan glemme å få skilter på den.
-
Ny 911 i eksklusivt opplag
Porsche har presentert et nytt samlerobjekt som skal bygges i kun 1963 eksemplarer. Selvsagt er prislappen deretter.
-
Oppdatert 911: Mer enn et ansiktsløft
Når Porsche neste år presenterer en ny 911 Turbo, dreier det seg om langt mer enn kosmetiske endringer.
-
Porsche for villmarken
Denne har ligget lenge og vaket i kulissene, men nå har Porsche endelig avduket sin 911 Dakar.
-
Porsche i ekstreme omgivelser
Det er ikke uvanlig for en Porsche å utsettes for ekstreme påkjenninger. Men denne gangen var de av en noe spesiell karater.
-
Større kjøreglede og mere støy
Carrera-navnet har vært brukt av Porsche siden 1955. Men Touring-navnet er litt mer eksklusivt. Nå er den nye 992 Carrera T her. Mager, dynamisk og manuell.
-
Porsches ultimate entusiastbil
Hvis du er mer opptatt av råskap enn komfort, er Porsche 911 GT3 RS bilen du bør gå for. Nå er den kommet i helt ny innpakning.
-
Porsches nye utfordrer på banen
Hvis du har penger nok og vil bruke noen av dem på en racerbil, kan det være smart å velge en bil med GT3-klassifisering. Her er Porsches nye utfordrer i klassen. Klar til bruk fra neste år.
-
Spesialmodell utenfor garasjen
Porsches racingpartner er snart klar med et svært eksklusivt leketøy for entusiaster med solid sparekonto.