-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Ny BMW M5
727 hester og 1000 Nm fra hybrid V8
BMW sparer ikke på kruttet når de lanserer sin nye M5 – den syvende i rekken og den første med hybrid drivlinje.
Den velkjente 4,4-liters twin turbo V8-motoren er fortsatt på plass, men i nye M5 får den selskap av en kraftig elmotor som sitter integrert i den 8-trinns automatgirkassen. Pakken tilsvarer den vi kjenner fra jubileumsmodellen XM som ble lansert i anledning BMW M’s 50-årsjubileum i forfjor.
V8-motoren alene yter 585 hester, og når man legger til elmotoren på 197 hk, ender man opp med en kraftpakke på hele 727 hestekrefter og maks dreiemoment på 1000 newtonmeter som er til stede over et bredt register. Det er ikke langt unna ytelsene i nye Bentley Continental GT.
Sportsbilytelser
Omsatt til ytelser betyr det 0-100 km/t på 3,5 sekunder, du bikker 200 km/t etter 10,9 sekunder på vei mot en toppfart på de sedvanlige 250 km/t … hvis du da ikke sper på med en M Drivers Pack som løfter maksfarten til 305 km/t.
Hybridpakken innebærer selvsagt et vekhandicap på rundt 500 kg, men ifølge BMW M blir det mer enn kompensert av de ekstra ytelsene. Batteripakken har en kapasitet på 18,6 kWt som gir en helelektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer og den kan lades med inntil 7,4 kW fra ladeboksen din hjemme.
Totalt veier nye M5 inkludert fører (EU) 2510 kg og har en lastekapasitet på 505 kg. Med målene 510 x 197 x 151 centimeter over en akselavstand på rett over tre meter er den større enn sin forgjenger.
Fete felger
Et avansert chassis med adaptive dempere er standard. Standard hjulutrustning er 20-tommere med 285/40 foran og 21-tommere med 295/35 bak. Stoppegenskapene ivaretas av 16,1-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 15,7-tommere bak.
Som foregående generasjon har nye M5 et avansert system for firehjulsdrift, nå i en lettere og mer effektiv løsning. Det sendes mest krefter til bakhjulene, og enda mer om du velger 4WD Sport-modus. Og selvsagt kan du også velge ren bakhjulsdrift, men da får du ikke slått av de elektroniske støttehjulene.
Lekre detaljer
En rekke detaljer – flere av dem i klarlakkert karbonfiber – skiller M5 fra en ordinær Femmer, som frontsplitter, større luftinntak, en diskret hekkspoiler og – ikke fullt så diskret – diffuser og to doble eksosrør med masse gromlåt.
Også interiøret har unike M5-detaljer, som grafikken i det digitale instrumentpanelet og headup-displayet, ambient belysning og diverse dekordetaljer. Et påkostet lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 18 høyttalere inngår også i pakken.
Nye BMW M5 får sin offisielle debut på Goodwood Festival of Speed om et par uker, mens den internasjonale lanseringen skjer i november. Samtidig introduseres også M5 Touring dersom du trenger et enda bedre alibi for din neste familiebil.
LES OGSÅ:
-
God gammeldags fornyelse
Morgan omtaler den nye bilen Supersport som deres ledende modell for det 21. århundre. Intet mindre.
-
Ny drivlinje skal gi BMW lavere kostnader
Neue Klasse-modellene til BMW skal gi bedre rekkevidde, lavere vekt og lavere produksjonskostnader.
-
BMW skjerper konkurransen med oppgradert iX
I segmentet for store premium el-SUVer forventer kundene lang rekkevidde, mye krefter og topp moderne teknologi. Det foregår en intens konkurranse mellom bilprodusentene. BMW svarer nå med sin nye iX.
-
BMW skroter iDrive-hjulet
BMW presenterer neste generasjon iDrive for første gang.
-
BMW bruker HVO 100 i første påfylling
BMW Group mener at all tilgjengelig teknologi er nødvendig for å redusere CO₂-utslipp gjennom hele verdikjeden. I tillegg til elektrifisering kan fornybare drivstoff spille en avgjørende rolle i å kutte CO₂-utslippene i transportsektoren.
-
Første titt på M3 som Neue Klasse
BMW utvikler en ny serie elbiler under betegnelsen Neue Klasse. Det inkluderer også elektriske M-biler.
-
Lavt støynivå fra ny vindtunnel
Det er mer enn aerodynamikk som utvikles i en vindtunnel. BMWs nyeste er verdens mest støysvake – og skal sørge for støysvake biler.
-
Årets politibil fra AC Schnitzer
Igjen er det igjen AC Schnitzer som har oppskriften på en trygg, men trimmet BMW M2 politibil gjennom initiativet Tune it! Safe!
-
Marta & haien
For Marta Szulen er det «vibe’n» som er tiltrekkende. En klassisk sportsbil som minner deg om hvordan det var å kjøre bil før datamaskinene tok over.
-
Legenden som aldri ble født
I nesten 20 år benektet BMW at denne bilen i det hele tatt eksisterte, men BMW M8 E31 stod godt skjult på et lager i Tyskland. Nå kommer den til Oslo Motor Show.