Xpeng G6 angriper i familiebilklassen der det er flest kjøpere.

Xpeng G6 AWD Performance

Flott SUV, er prisen god nok?

Xpeng mener nye G6 er rett SUV-valg for mange. Men Tesla Model Y kan bli en lei konkurrent å komme rundt i kampen om kunder på jakt etter en familiestor SUV.

Publisert Sist oppdatert

I lanseringsfargen oransje skriker SUV-kupeen Xpeng G6 på oppmerksomhet. I en hvilken som helst av de andre fire fargene bilen leveres, går den i ett med det kinesiske billandskapet og vil ikke på noen måte framstå som den nyheten den er.

Det hersker ingen tvil om at Xpeng er i ferd med å skaffe seg mange norske venner. Xpeng valgte Norge som første europeiske land å etablere seg i og har så langt levert innpå 2.300 biler. Da de endelig slapp G9 ut på asfalten i fjor høst, viste den seg raskt å representere mye bil for pengene i form av mye plass og høyt komfortnivå, høyt utstyrsnivå, firehjulsdrift, rask med to motorer – og ikke minst trivelig å oppholde seg i.

Baksetevinner

Nå følger Xpeng opp med G6, 4,75 meter lang, typisk familiestor, enklere utstyrt og rimeligere i materialvalget, men fortsatt har importøren krysset av i mange tilvalgrubrikker premiummerkene tar seg fett betalt for å inkludere.

Det aller mest positive trekket ved G6 er hvor godt det er å sitte i baksetet, mil etter mil. De fleste elbiler sliter med lav sittehøyde over gulvet, men ved å løfte utvendig høyde til 1,65 meter, var det mulig å bygge inn god nok sittehøyde over batteripakken uten at selv høye passasjerer skaller hodet i det digre glasstaket.

Og en liten, men ganske viktig detalj som flere biler, ikke bare de elektriske, sliter med: Ved å konstruere forsetenes bunnramme slik at føttene komfortabelt kan stikkes under setene, oppleves plassen i baksetet langt bedre enn målene faktisk tilsier. Xpeng sa som Ole Brumm, ja takk til begge deler: god plass og opplevelsen av det.

(saken fortsetter)

Xpeng G6.
Xpeng G6.
Xpeng G6.
Xpeng G6.
Xpeng G6 i et typisk, nederlandsk bymiljø.
Nærmere lar det seg neppe gjøre å komme et Tesla-interiør uten Teslas signatur på det. Digert glasstak er standard.
Mange likheter med Tesla her.
Skjerm med menystyring ikke ulik Tesla.
Godt å oppholde seg i dette baksetet.
40/60 splittet bakseterygg uten skiluke.
G6 har ingen frunk, men grei plass til ladekablene under gulvet i bagasjerommet.
Skjerm med menystyring ikke ulik Tesla.
Rimelig bil, men ikke kjipt materialvalg.
Dørhåndtakene styres elektrisk.
Kameraer også i sidelistene.

Styggrask og bra på det meste

Med G6 bevises nok en gang at kinesisk bilindustri har tatt igjen konkurrentene og at Xpeng, til tross for at selskapet ikke har eksistert i mer enn ti år, er i ferd med å etablere seg som noe helt annet enn en døgnflue.

Hvorfor jeg trekker fram dette, og ikke fokuserer på at motoren i den tohjulsdrevne utgaven av G6 yter 258 hk og de to i den firehjulsdrevne i sum leverer 476 hk, at bilen kjører bra, at den har varme, massasje og kjøling i setene og varme i rattet, at du sitter utmerket også foran, at den raskeste er styggrask og tar sprinten til 100 km/t på 4,1 sekunder, at bilen trekker inntil 1.500 kg tung tilhenger, at den har V2L strømuttak på 3,3 kW, fire nivåer på regenerering og at rekkeviddene oppgis til 435 km med standard batteri og 550 km med det største batteriet i kombinasjon med AWD, skyldes først og fremst at Tesla og flere kinesiske bilprodusenter har gjort mye av dette til standard på biler i denne klassen.

En bils ytelser, plass og utstyr har ingen mening løsrevet fra prisen. Den er for Xpeng G6:

    - Forhjulsdrift, 66,0 kWt batteri og 435 km rekkevidde: 410.000 kroner.
      - Firehjulsdrift, 87,5 kWt batteri og 550 km rekkevidde: 500.000 kroner

I begge tilfellene tilkommer frakt og 9.900 kroner i leveringskostnader hos forhandler, og den som vil ha tilhengerfeste må ut med ytterligere 11.900 kroner. En svært god og konkurransedyktig pris, hevder kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Xpeng.

Er prisen god nok?

Men er prisen virkelig så god som importøren vil ha det til, og så god at de fra lanseringen etter sommerferien klarer å levere 1.500 G6 til kunder før nyttårsrakettene lander i 2025? 

Jeg tviler, og spøkelset heter Tesla Model Y, knallsterk merkevare, bestselgeren i verden i fjor, vinner av norgesmesterskapet i bilsalg de siste årene og så langt i år også. Den mener jeg matcher 4x4-varianten av G6 fullt ut. Det gjør også BYD Seal U og for så vidt KGM Torres i møte med 2WD-utgaven av G6.

To av tre velger 4x4

Nå har det seg slik at to av tre som handler ny bil i Norge ender opp med en som driver på alle hjul. Og om jeg nok en gang løfter fram Tesla Model Y, så befinner 4x4-andelen seg rundt 90 prosent.

For Xpeng betyr det at billigutgaven, om det går an å bruke uttrykket om G6 med 2WD, kun henvender seg til et ytterst begrenset publikum. Så fokuset må derfor bli på G6 med AWD, eller Performance, som Xpeng velger å kalle bilen. G6 tilbys også med det store batteriet og kun 2WD for å maksimere rekkevidden, men Norge dropper denne.

Xpeng sa som Ole Brumm, ja takk til begge deler: god plass og opplevelsen av det.

Så hva bør Xpeng finne på for å gjøre livet surere for Tesla, VW ID.4, Skoda Enyaq og andre som har noe å tilby i denne klassen? Det enkle svaret er sannsynligvis å sette ned prisen til under den magiske momsgrensen på 500.000 inkludert levering, eller friste med finansieringsløsninger som fullt ut matcher konkurrentene før G6 er i en bilbutikk nær deg. Tesla Model Y Long Range med 4x4 koster til sammenlikning 483.500 inkludert tilhengerfeste.

Tatt igjen konkurrentene

Uansett, G6 er nok et bevis på at kinesisk bilindustri har tatt igjen konkurrentene og at Xpeng, til tross for at selskapet ikke har eksistert i mer enn ti år, er i ferd med å etablere seg som noe helt annet enn en døgnflue.

Men kineserne kopierer også. Innvendig er likheten med Tesla Model Y slående med minimalistisk renhet og breddeskjerm hvis menytilnærming har klare likheter med volummodellen fra den California-baserte produsenten.

G6 bygges på en helt ny Xpeng-plattform (SEPA 2.0) som på grunn av støpeteknologien senker produksjonstiden med 20 prosent. Naturligvis er varmepumpeteknologi på plass.

Xpeng gjør lading til et viktig tema, og det er bra. For i likhet med eksempelvis Hyundai/Kia og Porsche, er 800 volt batteriteknologi på plass. Det skal kunne senke ladetiden ned mot 20 minutter fra 10 til 80 prosent batterikapasitet hvilket betyr at det ikke tar mer enn seks minutter å lade nye 100 km rekkevidde. Hjemmelading kan skje med inntil 11 kW.

OPPSUMMERT

Strålende familie-SUV, rask, utstyrsrik, komfortabel og raskladende. Men Teslas aggressive prising kan bli en utfordring.

Xpeng G6/Performance

2WD/4WD
Pris normal rekkevidde 2WD fra*Kr. 410 000
Pris lang rekkevidde 4WD fra*Kr. 500 000
MotortypeElektrisk
Motor 2WD258 hk/440 Nm
Motor AWD476 hk/660 Nm
Drivlinje1A, for-/firehjulsdrift
0-100 km/t6,9 - 4,1 sekunder
Toppfart200 km/t
Batteri (netto)66,0/87,5 kWt
Forbruk 100 km17,5 - 17,9 kWt
DC-lading (800 V)215/280 kW
Ladefart 10-80%20 min
Rekkevidde (WLTP)435 - 550 km
Dimensjoner (L/B/H)475/192/165 cm
Akselavstand289 cm
Bilvekt2 025/2 120 kg
Tilhengervekt1 500 kg
Bagasjerom bak571-1 374 liter
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent *Ex frakt/levering

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS